DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. 4 toiletter. Olielamper. Vacuumbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914. Fra før 1928: 28 pladser på II kl.

Bygget af Scandia 1887. Vakuumbremse. Skruebremse. Elektriske lamper fra 1913. Kun 2. klasse fra 1916. Udtrækssæder ændret til faste sæder 1916. Omdannet 1934 til CA 146.

Oml. 1893 fra: DSB/JF AF 146.
Længde:
10,63 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
5
Taravægt:
12,5 tons
Akselafstand:
5 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
21
Antal:
31 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak