DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


8 meter postvogn. Postrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Vacuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. 2 toiletter.

Bygget af Scandia 1912. Dynamo fjernet 1928. Dynamo system Pintsch 18 volt til postrummets og jernbanerummets belysning 1930. Indvendige skydedøre og højtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1940. Beskadiget ved brand 18/14-40 i tog 137 i Nykøbing Fl. Omlitreret 1941 til DJ 5413.

Længde:
18 m.
Bogietapafs.:
11 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
29,8 tons
Bogieakselafs.:
2,5 m.
Beklædning:
 
Antal:
20 stk.
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak