DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller system Weilbach & Cohn. Toilet. 2931-2940: 49 pladser.

Bygget af Scandia 1923. Omdannet 1942-45 til AP 2939. Omdannet 1947. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Udrangeret 14/10-65.

Oml. 1941 fra: DSB CX 11511.
Længde:
18,12 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33,1 tons
Bogietapafs.:
11,92 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
67
Antal:
36 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak