DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


1 I kl. kupe. 3 II kl. kupeer. Vakuumledning. Olielamper. Dampvarmeapparater. Alle vogne havde elektriske lamper i 1914.

Bygget af Scandia 1873. Olielamper fjernet 1914. Ødelagt 1/11 1919 ved Vigerslevulykken. Solgt 1919 til HFJ A 1.

Oml. 1893 fra: DSB/JF AE 319.
Længde:
8,55 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
6
Taravægt:
9,3 tons
Akselafstand:
3,96 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
34 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak