DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941


1 II kl. salon. 2 III kl. kupeer. Skruebremse i bremsekupé. 2 toiletter. Dampopvarmning. Vakuumbremse. Olielamper. Elektrisk belysning.

Bygget af Midland 1868. Toilet fjernet og rummet slået sammen med bremsekupeen. Elektriske lamper senest 1914. Udrangeret 1931. Vognkasse opsat 19xx som kolonihavehus i Rungsted. Vognkasse solgt 1992 til NSJV. Cvk Kh 2008. Ophugget 2013.

Oml. 1893 fra: DSB/JF MC 451.
Længde:
8,55 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
10 tons
Akselafstand:
3,96 m.
Kupeer:
3
Pladser 2. kl.:
8
Antal:
29 stk.
 
   
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
20
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak