DSB motorlokomotiver

DSB Litra  MZ

DSB Litra MZ (IV)
1447 - 1461

(Retur til oversigt)

MZ (IV) var det sidste i rækken af MZ-lokomotiver og det adskilte sig i udseende fra de tre øvrige serier. Lokomotivet var udstyret med en 20-cylindret dieselmotor ligesom MZ (III) og var det første, der ved leveringen udelukkende var udstyret med el-varmegenerator til togopvarmning. MZ (IV) blev endvidere det eneste MZ-lokomotiv forsynet med elektrodynamisk bremse.
M Z (IV) var et universallokomotiv bygget af Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på licens fra GM med en gennemprøvet GM dieselmotor type 20-645E3. Vognkasserne blev bygget af Frichs i Århus, og banemotorer og hovedgenerator blev leveret fra EMD. Maskinerne kunne fjernstyre DSB´s øvrige diesellokomotiver via multipelkabel. Maksimal togvægt var 1.800 tons og alle MZ (IV) var tunnelgodkendt i 1999.

Effekt:
3.900 hk.
Længde:
21 m.
Akselfølge:
Co-Co
Tjenestevægt:
123 tons
Hastighed:
165 km/h
Antal:
15 stk.
 
   
 
   
Tegning Nummer Fabrikat År Noter
DSB Litra  MZMZ 1447
Nohab1977Ankom 2/7-77 til Helsingør. Øst 1977-88, 93 og 97. Øst/Vest 1997-2001. Kørte 3/9-00 ind i ME 1508 med regionaltog i Næstved. Hensat 2001 på Gb efter brand i Roskilde 22/2-01. Udrangeret 2001. Gb 2001-07. Solgt 2006 til TÅGAB MZ 1447 til reservedele. Forlod Danmark 14/6-07 via broen.
DSB Litra  MZMZ 1448
Nohab1977Ankom 2/7-77 til Helsingør. Øst 1977-88 og 90-93. Øst/Vest fra 1997. Brød i brand 16/3-01 med regionaltog ved Høje Taastrup. 2001 til RDK MZ 1448.
DSB Litra  MZMZ 1449
Nohab1977Leveret 6/9-77. Øst 1977-88 og 94-97. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1449.
DSB Litra  MZMZ 1450
Nohab1977Leveret 19/9-77. Øst 1977-88. Øst 1993. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1450.
DSB Litra  MZMZ 1451
Nohab1977Leveret 11/10-77. Øst 1977-88. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1451.
DSB Litra  MZMZ 1452
Nohab1977Leveret 15/10-77. Øst 1977-88 og 94. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1452.
DSB Litra  MZMZ 1453
Nohab1977Leveret 30/11-77. Øst 1977-88. Satte i september 1978 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred. Påkørte 13/2-81 MX og MY i Slagelse. Øst 1993-94. Brød 19/4-94 i brand med Østersø ekspressen i Gedser. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1453.
DSB Litra  MZMZ 1454
Nohab1977Leveret 7/12-77. Øst 1977-88. Kolliderede 25/9-92 med godstog ME 1511 med regionaltog i Næstved. Genopbygget 1993 på Århus Flydedoks afdeling på oliehavnen (tidligere Århus Maskinfabrik). 2001 til RDK MZ 1454.
DSB Litra  MZMZ 1455
Nohab1977Leveret 15/12-77. Øst 1977-88. Kørte 21/11-79 med MZ 1445 og 2 tankvogne i færgeleje 3 i Korsør. Hævet 25/11-79 og til Nohab for reparation. Retur 2/7-80. Påkørte 2/4-81 godsvogn i Helsingør. Øst 1983. Øst/Vest 1997-2001. Hensat 2001 på Gb efter brand på Lolland 14/1-01. Udrangeret 2001. Gb 2001-07. Solgt 2006 til TÅGAB MZ 1455 til reservedele. Forlod Danmark 14/6-07 via broen.
DSB Litra  MZMZ 1456
Nohab1977Leveret 28/12-77. Øst 1977-88, 93 og 96. Brød i august 1981 i brand. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1456.
DSB Litra  MZMZ 1457
Nohab1978Leveret 3/1-78. Øst 1978-88. Brød i brand 5/4-85 på Lolland Syd. Øst 1991. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1457.
DSB Litra  MZMZ 1458
Nohab1978Leveret 9/2-78. Øst 1978-88 og 96. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1458.
DSB Litra  MZMZ 1459
Nohab1978Leveret 7/3-78. Øst 1978-88 og 91-95. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1459.
DSB Litra  MZMZ 1460
Nohab1978Leveret 17/3-78. Øst 1978-88 og 93. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1460.
DSB Litra  MZMZ 1461
Nohab1978Leveret 29/3-78. Øst 1978-89. Kørte 19/4-89 med godstog ind på sidespor i Glumsø og knuste Trolje 126. Brændt 15/9-91 i Viby Sj. Øst 1994-96. Øst/Vest fra 1997. 2001 til RDK MZ 1461.

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak