DSB motorlokomotiver
Før 1928 litreret M 101-106. Frichs 640C dieselelektrisk 6-cyl. motor. Banemotorer fra Siemens. Bogietapafstand 6,9 m. bogieakselafstand 2,1 m. Teaktræsbeklædt vognkasse. Rejsegodsrum. Postrum med kakkelovn. Trykluftbremse. Max togvægt 90 tons.
Effekt:
250 hk. 

Længde:
12,6 m.

Akselfølge:
A1-1A 

Tjenestevægt:
44,4 tons

Hastighed:
70 km/h

Antal:
6 stk.



Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
![]() | MT 101![]() | Scandia | 1927 | 1 distrikt 1927-29. 5/5-30 til Tønder. Tønder 1932-35 og 40. Tønder 1941-43 (hensat). Udrangeret 1943. Ombygget 1944 af Cvk Ar til Hjælpevogn A+B 11. |
![]() | MT 102![]() | Scandia | 1927 | 1 distrikt 1927-29. 2 distrikt 1929. Til Cvk Ar 15/1-30 og hele februar. Tønder 1929-35 og 40. Esbjerg 1941-43 (hensat). Udrangeret 1943. Ombygget 1944 af Cvk Ar til Hjælpevogn A+B 4. |
![]() | MT 103 | Scandia | 1927 | 1 distrikt 1927-29. Tønder 1929-32 og 40. Tønder 1941-43 (hensat). Udrangeret 1943. Ombygget 1944 af Cvk Ar til Hjælpevogn A+B 8. |
![]() | MT 104 | Scandia | 1927 | 1 distrikt 1927-29. Tønder 1929-32. Tønder 1940 (hensat). Esbjerg 1941-43 (hensat). Udrangeret 1943. Ombygget 1943 af Cvk Ar til Hjælpevogn A+B 5. Ejes af DJK. 20/3-99 fra Tølløse til Gb. 28/3-99 fra Gb til Nyborg. |
![]() | MT 105 | Scandia | 1927 | Tønder 1927-36. På Cvk Ar 4/2-28/2 1930. Tønder 1940. Tønder 1941-43 (hensat). Udrangeret 1943. Ombygget 1943 af Cvk Ar til Hjælpevogn A+B 6. |
![]() | MT 106 | Scandia | 1927 | Tønder 1927-36. På Cvk Ar 19/12-29 - 11/2-30. Brændt 13/11-36 med tog 519 mellem Bramminge og Horsbøl. Udrangeret 8/5-37. Ej ophugget 1939. |
Jernbanebøger
DSB trafikinformation
Danske privatbaner
Læs historien om:
Ringkøbing - Ørnhøj - Holstebro Jernbane
Ringkøbing - Ørnhøj - Holstebro Jernbane