DSB motorlokomotiver
2 Continental benzinelektriske motorer. 96-99: kun 240 hk. 70 pladser. Wc. Rejsegodsrum. Bogietapafstand 13,8 m. Bogieakselafstand 2,5 m. Fra 1943/45: 2 Büssing 6-cyl. dieselelektriske motorer på 300 hk. Max togvægt 34 tons, senere 83 tons.
Effekt:
280 hk. 

Længde:
20,93 m.

Akselfølge:
2-B 

Tjenestevægt:
44 tons

Hastighed:
75 km/h

Antal:
16 stk.



Tegning | Nummer | Fabrikat | År | Noter |
![]() | ML 84 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1929. Helgoland 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 501. |
![]() | ML 85 | Triangel | 1930 | Cvk Kh 1940. Omlitreret 1941 til ML 502. |
![]() | ML 86 | Triangel | 1930 | På Cvk Ar 1/9-23/9 1933. Helgoland 1940. Omlitreret 1941 til ML 503. |
![]() | ML 87 | Triangel | 1930 | Helsingør 1940. Omlitreret 1941 til ML 504. |
![]() | ML 88 | Triangel | 1930 | Øst 1939. Helgoland 1940. Omlitreret 1941 til ML 505. |
![]() | ML 89 | Triangel | 1930 | Brændt 23/9-34 ved Brøndbyøster. Udrangeret 1934. Dele af undervogn anvendt 1943 til bygning af TL 9999. |
![]() | ML 90 | Triangel | 1930 | Cvk Kh 1940. Omlitreret 1941 til ML 506. |
![]() | ML 91 | Triangel | 1930 | Helgoland 1940. Omlitreret 1941 til ML 507. |
![]() | ML 92![]() | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1939. Slagelse 1940. Omlitreret 1941 til ML 508. |
![]() | ML 93![]() | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1935. Helgoland 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 509. |
![]() | ML 94 | Triangel | 1930 | Helgoland 1940. Vejle 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 510. |
![]() | ML 95 | Triangel | 1930 | 1 distrikt 1937. Helgoland 1940. Vejle 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 511. |
![]() | ML 96![]() | Triangel | 1929 | Leveret 4/5-29. I drift 6/6-29. Sønderjylland 1929. På Cvk Ar 15/7-26/9 1933. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1939. Randers 1940. Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 512. |
![]() | ML 97 | Triangel | 1929 | Leveret 5/6-29. I drift 6/6-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Randers 1940 (hensat). Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 513. |
![]() | ML 98 | Triangel | 1929 | Leveret 19/6-29. I drift 2/7-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 distrikt 1938. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Randers 1940 (hensat). Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 514. |
![]() | ML 99 | Triangel | 1929 | Leveret 1/7-29. I drift 2/7-29. Sønderjylland 1929. Randers 1935. 2 dieselmotorer samt tara 44 tons fra 1940. Randers 1940 (hensat). Silkeborg 1941 (hensat). Omlitreret 1941 til ML 515. |
![]() | ML 501![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 84. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-47 og 49. Øst 1948-50. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953-56. Helgoland 1956. Gedser 1957. Udrangeret 1958. Hensat 1959-63 i Fredensborg. 1963 til Cvk Ar. Ombygget 1965 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99986. |
![]() | ML 502![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 85. Helgoland 1941-43. Næstved 1946. Helsingør 1947. Øst 1948. Helsingør 1949-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-55. Cvk Kh 1956 (hensat). Udrangeret 1958. Ophugget 1959. Vognkasse opsat som marketenderi (Café Runkel) på Gb sammen med ML 507. Fjernet ca 1970. |
![]() | ML 503![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 86. Helgoland 1941-42. Hillerød 1943. Øst 1946. Helgoland 1947. Næstved 1948-50. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953-54. Gedser 1955-58. Udrangeret 1958. Hensat ca 1959-63 i Fredensborg. Ombygget 1963 til Jydsk Teknologist Institut ZU 99989. |
![]() | ML 504 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 87. Cvk Kh 1941-42 (hensat). Hillerød 1943. Øst 1946. Helsingør 1947. Næstved 1949-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-54. Gedser 1955-56. Cvk Kh 1957. Udrangeret 1957. Ophugget 1958. |
![]() | ML 505![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 88. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-47. Næstved 1949-54. Gedser 1955-57. Cvk Kh 1958. Udrangeret 1958. Ombygget 1959 til Specialvogn 445. |
![]() | ML 506 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 90. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1947. Helsingør 1948-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. |
![]() | ML 507![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 91. Helgoland 1941-42. Lersøen 1943 (hensat). Øst 1946. Helsingør 1947. Næstved 1948-50. Helgoland 1951. Næstved 1952-54. Cvk Kh 1955. Cvk Kh 1956 (hensat). Udrangeret 1958. Ophugget 1959. Vognkasse opsat som marketenderi (Café Runkel) på Gb sammen med ML 502. Fjernet ca 1970. |
![]() | ML 508![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 92. Helgoland 1941-43. Næstved 1946-48. Helsingør 1949. Øst 1950. Helgoland 1951. Næstved 1952-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ophugget 1959. |
![]() | ML 509![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 93. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Helgoland 1948-49 (hensat). Fredensborg 1949 (hensat). Cvk Kh 1950-51. Næstved 1952-53. Randers 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Fåborg 1960. Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99991. |
![]() | ML 510![]() | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 94. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1947 og 49. Øst 1950. Helgoland 1951. Cvk Kh 1952. Næstved 1953. Odense 1954-56. Vest 1957-58. Udrangeret 1958. Fåborg 1960. Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99992. |
![]() | ML 511 | Triangel | 1930 | Omlitreret 1941 fra ML 95. Helgoland 1941-43. Øst 1946. Næstved 1948-49. Randers 1950. Cvk Ar 1951. Randers 1952. Vest 1953. Brændt 1953. Cvk Ar 1953. Udr og ophugget 1953. |
![]() | ML 512 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 96. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Ejby 1945. Randers 1946. Cvk Ar 1947. Århus 1948. Cvk Ar 1949-50. Randers 1951-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Ombygget 1960 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99993. |
![]() | ML 513![]() | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 97. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Skalbjerg 1945 (hensat). Randers 1946-47. Cvk Ar 1948-50. Randers 1951-53. Odense 1954-56. Vest 1958. Udrangeret 1958. Fåborg 1960 (hensat). Ombygget 1961 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99990. |
![]() | ML 514 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 98. Silkeborg 1941 (hensat). Laurbjerg 1942-44 (hensat). Ullerslev 1945 (hensat). Beskadiget 6/4-45 ved sabotage i Ullerslev. Cvk Ar 1946. Randers 1947-55. Cvk Ar 1956. Udrangeret 1957. Ombygget 1958 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99995. |
![]() | ML 515 | Triangel | 1929 | Omlitreret 1941 fra ML 99. Silkeborg 1941 (hensat). Langå 1942 (hensat). Laurbjerg 1944 (hensat). Ejby 1945. Cvk Ar 1946. Randers 1947. Århus 1948. Randers 1949-53. Odense 1954-55. Randers 1956. Vest 1958. Udrangeret 1958. Skanderborg 1960-61. Ombygget 1963/64 til Jydsk Teknologisk Institut ZU 99987. |
Ingeniøren
Danske privatbaner
Læs historien om:
Hjørring Privatbaner
Hjørring Privatbaner