VBV II
VBV II blev bygget af Henschel i 1920. Byggenummer 17631.
785 mm B-koblet damplokomotiv bestilt af Dierking & Eggers, Hannover. Type Preller. Heusinger styring. Kedeltryk 12 atm. Tjenestevægt 6 tons.
1920: Leveret til Mathias Andersen & Co., Mors.
1920-22: Kalkkørsel fra Erslev Kalkleje for Morsø Kalkselskab for Mathias Andersen & Co.
1922-23: Mergelkørsel fra Handest Vestergårds Mergelleje for Handest - Hvilsom og for Nørbæk Mergelselskaber for Andersen & Vestergård.
1924-25: Mergelkørsel for Mundestrup og Omegns Mergelselskab fra Fredsholm og Tennergård Mergellejer for Andersen & Vestergård.
1926-29: Mergelkørsel fra Galtho Mergelleje for Grindsted med flere Sognes Mergelselskab (med forbehold).
1930-31: Mergelkørsel fra Vester Nebel Mergelleje for Vester Nebel Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Andersen & Vestergård.
1931-34: Mergelkørsel fra Grene Mergelleje for Glejbjerg Mergelselskab for Ernst Hoffmann.
1934-35: Hensat på Holsted station for Ernst Hoffmann.
1935: Solgt til Vandbygningsvæsenet VBV nr. II.
1935-41: Kystbeskyttelsesarbejder ved Thyborøn for Vandbygningsvæsenet.
1939: Ny kobberfyrkasse.
1941-43: Udlejet til Rasmussen & Schiøtz til Kalvebodinddæmningen.
1943-48: Kystbeskyttelsesarbejder ved Thyborøn for Vandbygningsvæsenet.
1948: Solgt for 360,- kr uden fyrkasse og kobberrrør til jernhandler Ejner Skov, Lemvig.
Link til Henschel & Sohn, Kassel, Tyskland
Jernbanen.dk forum
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
DSBs kontrakt om erstatningsbusser
Hovedstadens Letbane i Brøndby og Glostrup - 16. maj 2024
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen