DSB lyntog og togsæt


Motorvogn. Bar i den ene motorvogn, rejsegodsrum i den anden. 12 pladser i bar. Senere 62 pladser i alt. 2 Frichs dieselmotorer. Trykluftbremse. Skruebremse. Elektromagnetisk skinnebremse. Dynamo 65 volt til togbelysning. Varmtvandsanlæg (opvarmning ved koksfyring). Last i rejsegodsrum 1,3 tons. Pladsnumre. Wc.

Bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Århus, Danmark i 1935. Byggenummer 206.
Omlitreret 1941 fra MS 1. Kørte 25/3-73 særtog for DJK Kh-Korsør. Kørte sidste tur 29-30/9-73 med MS 402 Berlin-retur. Udrangeret 1973 og overdraget til Jernbanemuseet. Odense 1977. Århus 1979-81. Udstillet i Odense 1989-94. 2000 fra Odense til Cvk Kh. Cvk Kh 2007-11. Randers 2011-18. 2018 til Odense. Udstillet i Odense 2022.

Effekt:
500 hk.
Længde:
22 m.
Vægt:
 
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
 
DSB MS 401DSB MS 401DSB MS 401DSB MS 401DSB MS 401DSB MS 401DSB MS 401

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak