DSB lyntog og togsæt
DSB Desiro - Litra MQ
I december 2000 lejede DSB tre røde 2-vognssæt af typen Desiro fra Angel Trainz Contracts Ltd. De tre sæt var nybyggede af Siemens AG i Tyskland og var identiske med den tyske type DB 642. Efter at være blevet udstyret med bl.a. kaffeautomater, blev de sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971-4953/4973.
Erfaringerne med Desiro var gode, og DSB besluttede derfor i 2002 at leje 12 helt nye togsæt fra Angel Trainz Contracts Ltd. for bl.a. at kunne afvikle hele driften på Svendborgbanen med MQ. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom i efteråret 2002 - lakeret i DSB´s nye grå/blå design.
Hver vogn er udstyret med en dieselhydraulisk 6-cylinderet motor af typen MTU 6R-183-TD13H, der via den yderste bogie leverer 315 kW mens de to vogne deler en fælles Jacobs-bogie. Vognkassen er bygget i aluminium (med front i glasfiber) med lavtliggende gulv, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med ATC, trykluftbremse og magnetskinnebremse samt Scharfenbergkoblinger og der kan maksimalt sammenkobles 3 togsæt.
De 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de afløste MR-togene. I 2010 leverede Siemens yderligere 8 togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de fra december måned overtog trafikken fra litra MR. Disse togsæt blev udstyret med dieselmotorer af typen MTU 6H-1800-R82P på i alt 670 kW. Disse togsæt fik også 2 ekstra klapsæder. I sommeren 2016 lukkede Grenåbanen for at blive ombygget til letbane og de overtallige MQ-togsæt blev indsat på Lille Syd på strækningen Roskilde-Køge-Næstved.
I 2020 mistede DSB driften på flere sidebaner og alle MQ-togsæt blev afhændet til Midtjyske Jernbaner og Arriva.
Se også artiklen Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift.
Erfaringerne med Desiro var gode, og DSB besluttede derfor i 2002 at leje 12 helt nye togsæt fra Angel Trainz Contracts Ltd. for bl.a. at kunne afvikle hele driften på Svendborgbanen med MQ. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom i efteråret 2002 - lakeret i DSB´s nye grå/blå design.
Hver vogn er udstyret med en dieselhydraulisk 6-cylinderet motor af typen MTU 6R-183-TD13H, der via den yderste bogie leverer 315 kW mens de to vogne deler en fælles Jacobs-bogie. Vognkassen er bygget i aluminium (med front i glasfiber) med lavtliggende gulv, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med ATC, trykluftbremse og magnetskinnebremse samt Scharfenbergkoblinger og der kan maksimalt sammenkobles 3 togsæt.
De 12 togsæt blev i løbet af 2002 sat i drift på Svendborgbanen, hvor de afløste MR-togene. I 2010 leverede Siemens yderligere 8 togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de fra december måned overtog trafikken fra litra MR. Disse togsæt blev udstyret med dieselmotorer af typen MTU 6H-1800-R82P på i alt 670 kW. Disse togsæt fik også 2 ekstra klapsæder. I sommeren 2016 lukkede Grenåbanen for at blive ombygget til letbane og de overtallige MQ-togsæt blev indsat på Lille Syd på strækningen Roskilde-Køge-Næstved.
I 2020 mistede DSB driften på flere sidebaner og alle MQ-togsæt blev afhændet til Midtjyske Jernbaner og Arriva.
Se også artiklen Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift.
DSB litra MQ
DSB litra MQ
Længde:
41,7 m.
Vægt:
68 tons
Effekt:
630 kW
Hastighed:
120 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
114
Antal:
20 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MQ 4111 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004911-7. Litreret MQ 4111 og MQ 4911. Ankom til Padborg 26/7-02. 2020 til MjbaD MQ 4111. | |
MQ 4112 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004912-5. Litreret MQ 4112 og MQ 4912. 2020 til MjbaD MQ 4112. | |
MQ 4113 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004913-3. Litreret MQ 4113 og MQ 4913. 2020 til MjbaD MQ 4113. | |
MQ 4114 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004914-1. Litreret MQ 4114 og MQ 4914. 2020 til MjbaD MQ 4114. | |
MQ 4115 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004915-8. Litreret MQ 4115 og MQ 4915. Påkørte 6/12-13 væltet træ ved Kværndrup og afsporede med en aksel. 2020 til Arriva 3065. | |
MQ 4116 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004916-6. Litreret MQ 4116 og MQ 4916. Påkørte 18/1-13 personbil i Fruens Bøge. 2020 til Arriva 3066. | |
MQ 4117 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004917-4. Litreret MQ 4117 og MQ 4917. 2020 til Arriva 3067. | |
MQ 4118 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004918-2. Litreret MQ 4118 og MQ 4918. Ankom til Padborg 7/11-02 2020 til Arriva 3068. | |
MQ 4119 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004919-0. Litreret MQ 4119 og MQ 4919. Ankom til Padborg 7/11-02. Afsporede 1/10-08 i Odense. 2020 til Arriva 3069. | |
MQ 4120 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004920-8. Litreret MQ 4120 og MQ 4920. Ankom til Padborg 18/11-02. 2020 til Arriva 3070. | |
MQ 4121 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004921-6. Litreret MQ 4121 og MQ 4921. Ankom til Padborg 18/11-02. 2020 til Arriva 3071. | |
MQ 4122 | SiemensMob | 2002 | B-unit EVN: 95860004922-4. Litreret MQ 4122 og MQ 4922. Ankom til Padborg 18/11-02. Påkørte 27/2-06 standset lastbil i overkørsel i Pederstrup. MQ 4922 afsporet. I drift igen december 2006. Påkørte 1/2-10 trailer i overkørsel i Højby. 2020 til Arriva 3072. | |
MQ 4123 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004923-2. Litreret MQ 4123 og MQ 4923 (byggenr. 96387). 2020 til Arriva 4083. | |
MQ 4124 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004924-0. Litreret MQ 4124 og MQ 4924 (byggenr. 96389). Afsporet 21/2-18 i Odense. 2020 til Arriva 4084. | |
MQ 4125 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004925-7. Litreret MQ 4125 og MQ 4925 (byggenr. 96391). 2020 til Arriva 4085. | |
MQ 4126 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004926-5. Litreret MQ 4126 og MQ 4926 (byggenr. 96393). 2020 til Arriva 4086. | |
MQ 4127 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004927-3. Litreret MQ 4127 og MQ 4927 (byggenr. 96395). 2020 til Arriva 4087. | |
MQ 4128 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004928-1. Litreret MQ 4128 og MQ 4928 (byggenr. 96397). 2020 til Arriva 4088. | |
MQ 4129 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004929-9. Litreret MQ 4129 og MQ 4929 (byggenr. 96399). 2020 til Arriva 4089. | |
MQ 4130 | SiemensMob | 2010 | B-unit EVN: 95860004930-7. Litreret MQ 4130 og MQ 4930 (byggenr. 96401). 2020 til Arriva 4090. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge