DSB lyntog og togsæt
DSB IR4 - Litra ER
DSB IR4 er – kort fortalt – den elektriske version af IC3-toget, dog med to mellemvogne i modsætning til IC3-togets ene. Toget skulle oprindeligt kun anvendes i regionaltrafikken men kører i dag næsten udelukkende i fjerntrafikken.
Toget er bygget i aluminium og vægten er derfor kun 133 tons fordelt på en samlet toglængde på 76,5 meter. Bremsesystemet er Trykluftbremse, el-bremse og magnetskinnebremse, og alle tog er udstyret med klimaanlæg og informations- og pladsreservationssystem. Sikkerhedssystemet er ATC og der kan maksimalt sammenkobles 5 togsæt ligesom der kan sammenkobles med togsæt af IC3-typen.
Et togsæt består af 4 enheder: ER 20xx - FR 22xx - FR 23xx - ER 21xx.
Farvevarianter
Toget er bygget i aluminium og vægten er derfor kun 133 tons fordelt på en samlet toglængde på 76,5 meter. Bremsesystemet er Trykluftbremse, el-bremse og magnetskinnebremse, og alle tog er udstyret med klimaanlæg og informations- og pladsreservationssystem. Sikkerhedssystemet er ATC og der kan maksimalt sammenkobles 5 togsæt ligesom der kan sammenkobles med togsæt af IC3-typen.
Et togsæt består af 4 enheder: ER 20xx - FR 22xx - FR 23xx - ER 21xx.
Farvevarianter
DSB litra ER
DSB litra ER
Længde:
20,53 m.
Vægt:
Effekt:
2x420 kW
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
24
Pladser 2. kl:
27
Antal:
44 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ER 2001 | Scandia | 1993 | I drift 1994. Udsmykket af Gun Gordillo. VIA lakering 2003. DSB First 2009-11. | |
ER 2002 | Scandia | 1993 | Udsmykket af Stig Brøgger. Navngivet "Elsa Gress". Navn fjernet 2004. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. | |
ER 2003 | Scandia | 1993 | Udsmykket af Jens Birkemose. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. ER 2103 stødte sammen med ET 4403 den 18/7-21 ved Københavns Lufthavn. Til reparation i Århus. I drift igen 2024. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2004 | Scandia | 1993 | Udsmykket af Dan Sterup-Hansen. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. Lakeret rød/sort 2023/24. | |
ER 2005 | Scandia | 1993 | Udsmykket af Doris Bloom. VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2006 | Scandia | 1994 | Udsmykket af Lise Malinovsky. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. | |
ER 2007 | Scandia | 1994 | Udsmykket af Søren Ankarfeldt. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. | |
ER 2008 | Scandia | 1994 | Udsmykket af Seppo Mattinen. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2009 | Scandia | 1994 | Udsmykket af Otto Lawaetz. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. | |
ER 2010 | Scandia | 1994 | Udsmykket af A. Haugen Sørensen. VIA lakering 2003. DSB First 2009-11. | |
ER 2011 | Scandia | 1995 | Udsmykket af Anita Jørgensen. VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. Ramte 18/8-17 traktor i overkørsel ved Tinglev. Lakeret rød/sort 2023. | |
ER 2012 | Scandia | 1995 | Udsmykket af Margrethe Sørensen. VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2013 | Scandia | 1995 | Udsmykket af Sys Hindsbo. VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2014 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2015 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. | |
ER 2016 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2017 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. | |
ER 2018 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2004. DSB First 2009-11. Lakeret rød/sort 2022. | |
ER 2019 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. DSB First 2009-11. | |
ER 2020 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. DSB First 2009-11. Lakeret rød/sort 2022. | |
ER 2021 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. | |
ER 2022 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. Brand i kompressor i Helsingør 19/9-23 - til reparation i Århus. I drift igen 28/4-24. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2023 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2024 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2025 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2026 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2005. Lakeret rød/sort 2023. | |
ER 2027 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Spærret inde i Sønderborg 21/8-07 efter dæmningsskred øst for Gråsten. På blokvogn til Helgoland 30/8-07. | |
ER 2028 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. | |
ER 2029 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Kraftigt røgskadet ifm. brand i ER 2039 18/2-11 i Fredericia. Lakeret rød/sort 2021. | |
ER 2030 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Påkørte 4/2-09 med vogn 2130 stopbom i Sønderborg - 4 lettere tilskadekomne. Kortvarigt forsynet med rød/sort folie 2021. Lakeret rød/sort 2021. | |
ER 2031 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. | |
ER 2032 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2004. Lakeret rød/sort 2022. | |
ER 2033 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. | |
ER 2034 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Lakeret rød/sort 2023/24. | |
ER 2035 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Lakeret rød/sort 2022. | |
ER 2036 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Lakeret rød/sort 2023. | |
ER 2037 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. | |
ER 2038 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Spærret inde i Sønderborg 21/8-07 efter dæmningsskred øst for Gråsten. På blokvogn til Helgoland 30/8-07. I drift igen oktober 2007. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2039 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Brændt 18/2-11 i Fredericia. I drift 2015. | |
ER 2040 | Scandia | 1995 | VIA lakering 2003. Lakeret rød/sort 2024. | |
ER 2041 | Scandia | 1997 | VIA lakering 2004. | |
ER 2042 | Scandia | 1997 | VIA lakering 2005. Lakeret rød/sort 2023. | |
ER 2043 | Scandia | 1997 | VIA lakering 2005. | |
ER 2044 | Scandia | 1997 | VIA lakering 2003. Lakeret rød/sort 2024. |
DSB litra FR
DSB litra FR
Længde:
17,73 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
Antal:
44 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FR 2201 | Scandia | 1993 | Se ER 2001. | |
FR 2202 | Scandia | 1993 | Se ER 2002. | |
FR 2203 | Scandia | 1993 | Se ER 2003. | |
FR 2204 | Scandia | 1993 | Se ER 2004. | |
FR 2205 | Scandia | 1993 | Se ER 2005. | |
FR 2206 | Scandia | 1994 | Se ER 2006. | |
FR 2207 | Scandia | 1994 | Se ER 2007. | |
FR 2208 | Scandia | 1994 | Se ER 2008. | |
FR 2209 | Scandia | 1994 | Se ER 2009. | |
FR 2210 | Scandia | 1994 | Se ER 2010. | |
FR 2211 | Scandia | 1995 | Se ER 2011. | |
FR 2212 | Scandia | 1995 | Se ER 2012. | |
FR 2213 | Scandia | 1995 | Se ER 2013. | |
FR 2214 | Scandia | 1995 | Se ER 2014. | |
FR 2215 | Scandia | 1995 | Se ER 2015. | |
FR 2216 | Scandia | 1995 | Se ER 2016. | |
FR 2217 | Scandia | 1995 | Se ER 2017. | |
FR 2218 | Scandia | 1995 | Se ER 2018. | |
FR 2219 | Scandia | 1995 | Se ER 2019. | |
FR 2220 | Scandia | 1995 | Se ER 2020. | |
FR 2221 | Scandia | 1995 | Se ER 2021. | |
FR 2222 | Scandia | 1995 | Se ER 2022. | |
FR 2223 | Scandia | 1995 | Se ER 2023. | |
FR 2224 | Scandia | 1995 | Se ER 2024. | |
FR 2225 | Scandia | 1995 | Se ER 2025. | |
FR 2226 | Scandia | 1995 | Se ER 2026. | |
FR 2227 | Scandia | 1995 | Se ER 2027. | |
FR 2228 | Scandia | 1995 | Se ER 2028. | |
FR 2229 | Scandia | 1995 | Se ER 2029. | |
FR 2230 | Scandia | 1995 | Se ER 2030. | |
FR 2231 | Scandia | 1995 | Se ER 2031. | |
FR 2232 | Scandia | 1995 | Se ER 2032. | |
FR 2233 | Scandia | 1995 | Se ER 2033. | |
FR 2234 | Scandia | 1995 | Se ER 2034. | |
FR 2235 | Scandia | 1995 | Se ER 2035. | |
FR 2236 | Scandia | 1995 | Se ER 2036. | |
FR 2237 | Scandia | 1995 | Se ER 2037. | |
FR 2238 | Scandia | 1995 | Se ER 2038. | |
FR 2239 | Scandia | 1995 | Se ER 2039. | |
FR 2240 | Scandia | 1995 | Se ER 2040. | |
FR 2241 | Scandia | 1997 | Se ER 2041. | |
FR 2242 | Scandia | 1997 | Se ER 2042. | |
FR 2243 | Scandia | 1997 | Se ER 2043. | |
FR 2244 | Scandia | 1997 | Se ER 2044. |
DSB litra FR
DSB litra FR
Længde:
17,73 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
Antal:
44 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FR 2301 | Scandia | 1993 | Se ER 2001. | |
FR 2302 | Scandia | 1993 | Se ER 2002. | |
FR 2303 | Scandia | 1993 | Se ER 2003. | |
FR 2304 | Scandia | 1993 | Se ER 2004. | |
FR 2305 | Scandia | 1993 | Se ER 2005. | |
FR 2306 | Scandia | 1994 | Se ER 2006. | |
FR 2307 | Scandia | 1994 | Se ER 2007. | |
FR 2308 | Scandia | 1994 | Se ER 2008. | |
FR 2309 | Scandia | 1994 | Se ER 2009. | |
FR 2310 | Scandia | 1994 | Se ER 2010. | |
FR 2311 | Scandia | 1995 | Se ER 2011. | |
FR 2312 | Scandia | 1995 | Se ER 2012. | |
FR 2313 | Scandia | 1995 | Se ER 2013. | |
FR 2314 | Scandia | 1995 | Se ER 2014. | |
FR 2315 | Scandia | 1995 | Se ER 2015. | |
FR 2316 | Scandia | 1995 | Se ER 2016. | |
FR 2317 | Scandia | 1995 | Se ER 2017. | |
FR 2318 | Scandia | 1995 | Se ER 2018. | |
FR 2319 | Scandia | 1995 | Se ER 2019. | |
FR 2320 | Scandia | 1995 | Se ER 2020. | |
FR 2321 | Scandia | 1995 | Se ER 2021. | |
FR 2322 | Scandia | 1995 | Se ER 2022. | |
FR 2323 | Scandia | 1995 | Se ER 2023. | |
FR 2324 | Scandia | 1995 | Se ER 2024. | |
FR 2325 | Scandia | 1995 | Se ER 2025. | |
FR 2326 | Scandia | 1995 | Se ER 2026. | |
FR 2327 | Scandia | 1995 | Se ER 2027. | |
FR 2328 | Scandia | 1995 | Se ER 2028. | |
FR 2329 | Scandia | 1995 | Se ER 2029. | |
FR 2330 | Scandia | 1995 | Se ER 2030. | |
FR 2331 | Scandia | 1995 | Se ER 2031. | |
FR 2332 | Scandia | 1995 | Se ER 2032. | |
FR 2333 | Scandia | 1995 | Se ER 2033. | |
FR 2334 | Scandia | 1995 | Se ER 2034. | |
FR 2335 | Scandia | 1995 | Se ER 2035. | |
FR 2336 | Scandia | 1995 | Se ER 2036. | |
FR 2337 | Scandia | 1995 | Se ER 2037. | |
FR 2338 | Scandia | 1995 | Se ER 2038. | |
FR 2339 | Scandia | 1995 | Se ER 2039. | |
FR 2340 | Scandia | 1995 | Se ER 2040. | |
FR 2341 | Scandia | 1997 | Se ER 2041. | |
FR 2342 | Scandia | 1997 | Se ER 2042. | |
FR 2343 | Scandia | 1997 | Se ER 2043. | |
FR 2344 | Scandia | 1997 | Se ER 2044. |
DSB litra ER
DSB litra ER
Længde:
20,53 m.
Vægt:
Effekt:
2x420 kW
Hastighed:
180 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
52
Antal:
44 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ER 2101 | Scandia | 1993 | Se ER 2001. | |
ER 2102 | Scandia | 1993 | Se ER 2002. | |
ER 2103 | Scandia | 1993 | Se ER 2003. | |
ER 2104 | Scandia | 1993 | Se ER 2004. | |
ER 2105 | Scandia | 1993 | Se ER 2005. | |
ER 2106 | Scandia | 1994 | Se ER 2006. | |
ER 2107 | Scandia | 1994 | Se ER 2007. | |
ER 2108 | Scandia | 1994 | Se ER 2008. | |
ER 2109 | Scandia | 1994 | Se ER 2009. | |
ER 2110 | Scandia | 1994 | Se ER 2010. | |
ER 2111 | Scandia | 1995 | Se ER 2011. | |
ER 2112 | Scandia | 1995 | Se ER 2012. | |
ER 2113 | Scandia | 1995 | Se ER 2013. | |
ER 2114 | Scandia | 1995 | Se ER 2014. | |
ER 2115 | Scandia | 1995 | Se ER 2015. | |
ER 2116 | Scandia | 1995 | Se ER 2016. | |
ER 2117 | Scandia | 1995 | Se ER 2017. | |
ER 2118 | Scandia | 1995 | Se ER 2018. | |
ER 2119 | Scandia | 1995 | Se ER 2019. | |
ER 2120 | Scandia | 1995 | Se ER 2020. | |
ER 2121 | Scandia | 1995 | Se ER 2021. | |
ER 2122 | Scandia | 1995 | Se ER 2022. | |
ER 2123 | Scandia | 1995 | Se ER 2023. | |
ER 2124 | Scandia | 1995 | Se ER 2024. | |
ER 2125 | Scandia | 1995 | Se ER 2025. | |
ER 2126 | Scandia | 1995 | Se ER 2026. | |
ER 2127 | Scandia | 1995 | Se ER 2027. | |
ER 2128 | Scandia | 1995 | Se ER 2028. | |
ER 2129 | Scandia | 1995 | Se ER 2029. | |
ER 2130 | Scandia | 1995 | Se ER 2030. | |
ER 2131 | Scandia | 1995 | Se ER 2031. | |
ER 2132 | Scandia | 1995 | Se ER 2032. | |
ER 2133 | Scandia | 1995 | Se ER 2033. | |
ER 2134 | Scandia | 1995 | Se ER 2034. | |
ER 2135 | Scandia | 1995 | Se ER 2035. | |
ER 2136 | Scandia | 1995 | Se ER 2036. | |
ER 2137 | Scandia | 1995 | Se ER 2037. | |
ER 2138 | Scandia | 1995 | Se ER 2038. | |
ER 2139 | Scandia | 1995 | Se ER 2039. | |
ER 2140 | Scandia | 1995 | Se ER 2040. | |
ER 2141 | Scandia | 1997 | Se ER 2041. | |
ER 2142 | Scandia | 1997 | Se ER 2042. | |
ER 2143 | Scandia | 1997 | Se ER 2043. | |
ER 2144 | Scandia | 1997 | Se ER 2044. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mereJernbanebøger
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mere