DSB lyntog og togsæt
DSB IC2 - Litra MP
Som et tillæg til kontrakten om IC4, bestilte DSB i november 2002 23 IC2-togsæt til en samlet kontraktsum på 800 mio. kr. Ligesom IC4 er IC2 designet af det ansete sportsvognsfirma, Pininfarina, i samarbejde med DSB’s designteam, og toget produceres af den italienske togproducent AnsaldoBreda. IC2 er populært sagt IC4-togets lillesøster, dvs. en afkortet version af IC4 med samme komfortniveau og en høj grad af komponent- og systemfællesskab – bl.a. mekanisk dieseltransmission.
Navnet IC2 blev valgt, fordi et togsæt består af to vogne: en motorvogn MP og en styrevogn FP med lavgulv og flexareal med en samlet længde mellem koblingerne på 48 meter. Det er meningen, at IC2 skal kunne sammenkobles med IC4. I et enkelt togsæt er der 113 siddepladser og en ledig plads til kørestol i flexrummet. Der er klimaanlæg, cateringfaciliteter, internet, elektronisk informations- og pladssystem og i alt to toiletter, heraf et handicaptoilet. Tjenestevægten er 102 tons, og toget er bygget til en topfart på 200 km/t. De to V8-motorer fra Iveco yder hver 560 kW (i alt 1500 hk).
De 23 togsæt skulle oprindelig være leveret i 2004 og 2005, men først i sommeren 2011 kom det første togsæt, MP 5704, til Danmark for at blive testet. Togsættet blev overdraget til DSB i november 2011 og påbegyndte driftssimulering i maj 2012. MP 5704 kørte det første IC2-plantog den 12. november 2012 som regionaltog mellem Kolding og Vejle. Fredag den 21. december 2012 kørte to IC2-togsæt (bl.a. MP 5705) sammenkoblede som plantog for første gang.
Det 23. og sidste togsæt leveredes til DSB i oktober 2013, og ultimo 2014 var 12 togsæt godkendt til passagerdrift. I december konkluderede det uafhængige schweiziske konsulentfirma, Prose, at IC2 er en dårlig investering, men at toget fortsat bør videreudvikles. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ved køreplanen K15’s ikrafttræden planlagdes med 3 regionalomløb på Vestfyn og 1 regionalomløb mellem Fredericia og Kolding. I 2016 opgav DSB endegyldigt at holde IC2 i drift og udrangerede samtlige togsæt.
Navnet IC2 blev valgt, fordi et togsæt består af to vogne: en motorvogn MP og en styrevogn FP med lavgulv og flexareal med en samlet længde mellem koblingerne på 48 meter. Det er meningen, at IC2 skal kunne sammenkobles med IC4. I et enkelt togsæt er der 113 siddepladser og en ledig plads til kørestol i flexrummet. Der er klimaanlæg, cateringfaciliteter, internet, elektronisk informations- og pladssystem og i alt to toiletter, heraf et handicaptoilet. Tjenestevægten er 102 tons, og toget er bygget til en topfart på 200 km/t. De to V8-motorer fra Iveco yder hver 560 kW (i alt 1500 hk).
De 23 togsæt skulle oprindelig være leveret i 2004 og 2005, men først i sommeren 2011 kom det første togsæt, MP 5704, til Danmark for at blive testet. Togsættet blev overdraget til DSB i november 2011 og påbegyndte driftssimulering i maj 2012. MP 5704 kørte det første IC2-plantog den 12. november 2012 som regionaltog mellem Kolding og Vejle. Fredag den 21. december 2012 kørte to IC2-togsæt (bl.a. MP 5705) sammenkoblede som plantog for første gang.
Det 23. og sidste togsæt leveredes til DSB i oktober 2013, og ultimo 2014 var 12 togsæt godkendt til passagerdrift. I december konkluderede det uafhængige schweiziske konsulentfirma, Prose, at IC2 er en dårlig investering, men at toget fortsat bør videreudvikles. Oprindeligt var det planen at benytte 9 togsæt mellem Odense og Svendborg og 14 togsæt i fjerntrafikken. Ved køreplanen K15’s ikrafttræden planlagdes med 3 regionalomløb på Vestfyn og 1 regionalomløb mellem Fredericia og Kolding. I 2016 opgav DSB endegyldigt at holde IC2 i drift og udrangerede samtlige togsæt.
DSB litra MP
DSB litra MP
Længde:
24 m.
Vægt:
102 tons
Effekt:
2x560 kW
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Antal:
23 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MP 5701 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6701. Leveret august 2012. Udrangeret 2016. Overdraget 2017 til Jernbanemuseet. Randers 2017-24. Marslev 2024. | ||
MP 5702 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6702. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5703 | AnsaldoBreda | 2004 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6703. Leveret maj 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. | |
MP 5704 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6704. Leveret november 2011. I drift 2012-16. Udrangeret 2016. Tinglev 2020-22. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5705 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6705. Leveret 2012. I drift 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019-21. Solgt 2022 til Astra Arad, Rumænien. | ||
MP 5706 | AnsaldoBreda | 2004 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6706. Leveret februar 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. | |
MP 5707 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6707. Leveret marts 2012. Udrangeret 2016. Tinglev 2019-22. Solgt 2020 til Astra Arad, Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5708 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6708. Leveret juli 2012. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. 2017 til EUC Lillebælt, Fredericia. | ||
MP 5709 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6709. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. | ||
MP 5710 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6710. Udrangeret 2016. | ||
MP 5711 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6711. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Århus 2019-21. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. | ||
MP 5712 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6712. Udrangeret 2016. Tinglev 2017. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. I drift 2023. | ||
MP 5713 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6713. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Tinglev 2019. Solgt 2020 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 4/3-20. I drift 2023. | ||
MP 5714 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6714. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift nov. 2018. I drift 2023. | ||
MP 5715 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6715. I drift 2015-16. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5716 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6716. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5717 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6717. Udrangeret 2016. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5718 | AnsaldoBreda | 2013 | Fast sammenkoblet med DSB FP 6718. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift 2023. | |
MP 5719 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6719. Udrangeret 2016. Tinglev 2017. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5720 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6720. Udrangeret 2016. | ||
MP 5721 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6721. Udrangeret 2016. Solgt 2017 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. I drift 2023. | ||
MP 5722 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6722. Udrangeret 2016. Tinglev 2017. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. | ||
MP 5723 | AnsaldoBreda | Fast sammenkoblet med DSB FP 6723. Udrangeret 2016. Fredericia 2018. Tinglev 2020-22. Solgt 2022 til Astra Trans Carpatic i Rumænien. Forlod Danmark 8/8-22. |
DSB litra FP
DSB litra FP
Længde:
24 m.
Vægt:
Effekt:
-
Hastighed:
200 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Antal:
23 stk.
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
DSB trafikinformation
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
Læs mere