spørgsmål
Hej herinde .
Mit spørgsmål til jer herinde er ganske enkelt , hvilket tog ses her ??
Hilsen Bjarne
Hej herinde .
Mit spørgsmål til jer herinde er ganske enkelt , hvilket tog ses her ??
Hilsen Bjarne
Det ser ret tysk ud. Omkring Vamdrup før 1920 ?
Hej herinde .
Mit spørgsmål til jer herinde er ganske enkelt , hvilket tog ses her ??
Hilsen Bjarne
Lokomotivet er en Preussisch P 3 (2). Stedet kan ligne Hvidding Vedsted.
Venlig hilsen
Torben Jensen
... eller Hvidding station (som den tyske del af stationen hed, den danske hed Vedsted).
Hej igen . Jeg glemte at skrive Hvidding grænsestation og kortet er postgået 1907 .
Hilsen Bjarne
Et KPEV-tog mod Tønder på den tyske grænsestation indtil 17. juni 1920: Hvidding. Den danske grænsestation, der hed Vedsted, lå i den højre del af stationsbygningen; den tyske og den danske station var adskilt fra hinanden bl.a. med et toldgitter, som gik tværs hen over perronen, umiddelbart bag den bageste vogn i det tyske tog på billedet. Toldeftersynet foregik inde i stationsbygningen; alle rejsende skulle skifte tog og passere grænsen gennem bygningen.
Strækningen Ribe-Vedsted og videre sydpå er åbnet 15. november 1887. Indtil 1. november 1889 var den danske del af "dobbeltstationen" ikke normal trafikstation, men alene vognskiftnings- og toldeftersynsstation - dog med billetsalg og ekspedition af rejsegods lokalt til Ribe (en art billetsalgssted uden banepakkeekspedition).
Vedsted Station (som hele stationen hed efter Genforeningen) nedlagdes 30. maj 1923, da den erstattedes af en ny - og mindre - Vedsted station, beliggende 1,1, km længere mod syd. Denne skiftede på grund af forvekslingsmuligheden med Bedsted pr. 1. oktober 1931 navn fra Vedsted til Hviding (med kun ét 'd').
Med venlig hilsen
Morten
Denne skiftede på grund af forvekslingsmuligheden med Bedsted pr. 1. oktober 1931 navn fra Vedsted til Hviding (med kun ét 'd')
Kære Morten
Interessant. Er det noget, der fremgår direkte af kilden eller er det "bare" et fornuftigt ræsonnement?
Jf. i øvrigt om Bedsted (Thy) her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=14325
Bedste hilsner
Thomas
Stationsbygningen (eller - bygningerne) findes stadig, se
http://www.coast-alive.eu/node/13595
Kære Thomas,
Det er oplyst mig af salig Peer Thomassen, som så visseligen ikke var noget egentligt sandhedsvidende, men som dog havde fat i den lange ende med mange ting.
Det forekom af til í gamle dage, at ekspeditionssteder fik ændret navn på grund af forskellige uheldigheder ved det først valgte navn. Man skal i den forbindelse huske på, at stednavnene ikke kun anvendtes af jernbanerne, men også af Postvæsenet, der havde et ord at skulle have sagt.
For Vedsteds vedkommende var forvekslingsmuligheden oplagt, da der på det tidspunkt fandtes hele to DSB-Bedsted'er: Bedsted på Thybanen og Bedsted Løgum på Løgumkloster-Rødekro-strækningen. Bedsted på Thybanen ændrede i øvrigt i 1948 navn til Bedsted Thy. Der var efetr Genforeningen også to Døstrup'er, men her valgte man at hæfte et 'Himmerland' på den ene og et 'Tørninglen' (senere ændret til 'Sønderjylland') på den anden.
Lignende navneændringer er Rungsted til Rungsted Kyst i 1941 (blev i skriftlige sager forvekslet med Ringsted), Valby Langgade ændredes til Langgade i 1946 (folk tog fejl af stationerne), Lillerød ændredes til Allerød i 1952 (blev forvekslet med Hillerød, dog ikke internt blandt jernbanefolk, der konsekvent kaldte Lillerød for 'Lillebitterød').
På privatbanerne er der et eksempel med Bolle (FFJ), der i 1915 blev ændret til Rørholt på grund af forvekslinger med Balle (ETJ), og endelig er der de jo tilfælde, hvor navnet bare var "uheldigt" og uønsket af de lokale beboere. Således blev Paddeborg ændret til Padborg (i 1923).
Med venlig hilsen
Mrten