Torsdagsbilleder - Frederikslund

af Holger Sørensen, Hedehusene, 20/6 2013, 16:53 (4172 dage siden)

Tid til en lille skovtur?
Et af Sjællands fine skovområder er ved Sorø og vestover mod Slagelse.
Her midt imellem Sorø og Slagelse, ved km 89, lå Frederikslund station.
Nedlagt sammen med Fjenneslev d. 27/5-1962 ved overgangen til sommerkøreplanen.
Følgende billeder er fra et besøg sommeren 1964.

Bedste hilsener fra Holger og Morten:-)



Frederikslund d. 21/7-1964.
Vi bevæger os fra vest mod øst, her den nye vejbro i vestenden af stationen.
Gården Lille Frederikslund ligger inde bag træerne og Store Frederikslund små fire km mod nord
(kendt fra Scherfig´s bog Frydenholm)
[image]

Stationen set oppe fra vejbroen (man kan ane den gamle overkørsel neden for broen)
Sporskifterne mellem hovedsporene er væk, taget op sammen med sidesporet? Og hvornår?
[image]

Stationsbygningen, efter nyere luftfoto findes alle bygningsdele den dag i dag
[image]

Signalhuset og pakhus med enderampe
[image]

Stadig med betjening som togfølgestation, perronen er ikke hvad den har været.
På luftfoto kan man se at perronen for vestgående tog lå mellem sporene, læssevejen kan ses i det fjerne
[image]
Alle fotos HBDS 19640721

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af A. Nissen, 20/6 2013, 19:24 (4172 dage siden) @ Holger Sørensen

Fine - fine billeder.
Et supplerende spørgsmål, hvis nogen kan hjælpe med svaret:
Der skulle "i gamle dage" have været et sted på banen på de viste kanter, hvor stedet hed noget i retning af "Post 76." Det kan have været en overkørsel/bemandet mellemblok eller andet. Hvor lå stedet og hvad var det? Det jeg mener at have læst om Post 76 var, at store damptog mod øst kunne køre næsten på renommeet til KBH, dvs. uden ret meget mere fyring og vandpåfyldning på kedlen. Kan nogen bidrage med noget herom?

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af Børge Sundahl, 20/6 2013, 20:01 (4172 dage siden) @ A. Nissen

Der var i sin tid en mellemblokpost mellem Frederikslund og Sorø der hed Grøfte.

Mon det er den du tænker på?

Børge

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af A. Nissen, 21/6 2013, 15:18 (4171 dage siden) @ Børge Sundahl

Det kan godt være - tak for svar.
Om Post 7X husker jeg desuden, at det lå ca. på det højeste punkt - kommende fra Korsør. Derfor det med, at den resterende fyring mod KBH kunne holdes på et minimum.

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af K564, 21/6 2013, 18:49 (4171 dage siden) @ A. Nissen

Hej

Jeg har i sin tid lært, at den hed post 54. Den lå lige inden Sorø. Det var her stigningen fra Korsør sluttede. Som en ældre lkf fortalt, at når de kørte de store persontog med damp, ville man have en E-maskine til denne post og en P-maskine efter. Dette siger lidt om stigningerne på strækningen Korsør - København.

Hilsner Keld

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af Svend, Storkøbenhavn, 21/6 2013, 23:27 (4170 dage siden) @ K564

"Fortegnelse over Statsbanernes Linieblokanlæg" 1915

[image]

Avatar

Torsdagsbilleder - Frederikslund

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/6 2013, 09:53 (4171 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]

Torsdagsbilleder - Frederikslund ( sporplan 1933 )

af henning h087 ⌂, Græsted, 21/6 2013, 11:00 (4171 dage siden) @ Holger Sørensen

:-)

hej

sporplan Frederikslund - desværre fra 1933 - og på dette tidspunkt ingen transversaler og sidespor - mon nogen på forummet ved hvornår den fik det og hvordan lå det i forhold til stationen ? - og ifølge Holgers dejlige billeder må de været taget op omkring 1962-64

[image]

og her i en sidetrukket version
[image]

mvh
henning h087

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak