Avatar

Fra Odense til Estland ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/4 2024, 11:38 (24 dage siden) @ Niels Jensen

Et mysterium fra Odense:
Vedhæftede billeder er fundet i en pose fra Papyrus-Foto i Odense, Vester Alle 20 v/T. Andersen telefon 3960. Det er negativer i format 70 x 110 mm.
Hvad handler det om?
Se påskrifterne. Vesi betyder vand på finsk - og det finske sprog ligger meget tæt på estisk.
Estland havde nogle smalsporede jernbaner:
Rapla-Virtsu sporvidde 75 cm
Tallin-Lelle-Pärmu sporvidde 75 cm
Viluvere-Vana-Vändra sporvidde 75 cm
Lelle-Türi-Möisakula-Parnu sporvidde 75 cm
Türi-Tamsalu sporvidde 75 cm
Lilva-Vääna sporvidde 75 cm
Valga-Eesti-Möniste sporvidde 75 cm - tilslutning til Lettiske statsbaner via Gulbene(Alt Schwaneburg).
Sonda-Mustvee også sporvidde 75 cm.
Alle disse strækninger var i 1934 tilhørende de estiske statsbaner.
Hvad forstiller billederne? Og hvad er relationen til fotografen i Odense?
Jeg har skrevet en bog "For Dannebrogs Ære". Den handler om de 200 danske lejesoldater, der i 1919 kæmpede i Estland og Letland mod bolsjevikkerne. (Odense Universitetsforlag ) En del af dette felttog skete langs nogle af de nævnte banestrækninger. Dengang (som nu) var den militære logistik jernbanebaseret.


[image][image][image][image][image]

Hej Niels,

Så vidt jeg husker leverede De forenede Automobilfabrikker (DfA) noget jernbane-et-eller-andet til Estland. Det er beskrevet i bogen 'MotorMateriel I' (som jeg desværre ikke lige har ved hånden. Men nu er andre da ledt på sporet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak