Fra vor industribaneekspert Bent Hansen har jeg modtaget nedenstående med anmodning om at viderebringe det til forum:
Kære forumlæser,
Mens der formentlig er styr på i hvert fald de normalsporede baner omkring Farum, kniber det mere med lokomotivet på postkortet vist i dette Forum. Det vil jeg prøve at gøre noget ved.
Farumegnen var velsignet med et righoldigt udvalg af råstoffer, som den nærliggende, stærkt voksende storbys entreprenører forstod at udnytte fra sidst i 1800-tallet så længe ressourcerne rakte. Indholdet af åse, fladbakker, gletscherporte og andre geologiske lidt specielle dannelser er fra først i 1900-tallet ført til København. Sten- og grusværker, teglværker, grusgrave og kalkværker har via normalspor læsset direkte i gravene eller via smalspor over værket og derfra på normalspor kørt byttet til forbrugerne i København. Flere af teglværkerne ved Nordbanen havde smalsporede damplokomotiver, og et enkelt grusværk med grav ved Søndersø kørte råstoffer med smalsporet damplokomotiv til Værløse. Specielt gletscherporte kunne rumme sten, grus, ler og kalk i en skøn blanding.
Farumværkerne, der omfattede både tegl-, kalk-, sten- og grusværker betjentes op gennem tiden af ikke mindre end fem normalsporede damplokomotiver, tre af værkernes egne og to af anlægsentreprenøren af Farum - Lillerødbanen. Det var kendte lokomotiver som Barcleys "Thy", "Maria" af Hohenzollern, en ex GDS Winterthur og to Krauss, hvoraf den ene var en ex Lemvigbanen. Navnet var "Ramme".
Postkortet viser et Krauss-lokomotiv, men ikke "Ramme". Så er der kun et lokomotiv tilbage af den fem kendte i forbindelse med Farum-værkerne. På mit bevisfoto vender det ryggen til, men taget, der af en anden konstruktion en på de ældre Krauss-lokomotiver, stemmer. Ligeledes sidder lemmen i vand- eller kulkassen på lokomotivet på postkortet på samme position på mit bevisfoto. På andre Krauss-lokomotiver har lemmen en lidt anden placering. Jeg tror derfor, at jeg har bestemt lokomotivet. "Ramme" havde f. eks. runde koøjer.
Det er derfor Krauss 8314/1924, der var normalsporet med 22,4 m² hedeflade og 12 atmosfæres tryk. Det købtes som nyt i 1924 af Farum Sten- og Grus Compagni. Det udrangeredes i 1955 og angives ophugget samme år. Lokomotivet var således i hele sin levetid beskæftiget i Farum ejet af værket. Værket havde som tidligere nævnt yderligere to damplokomotiver, der imidlertid afløste hinanden, men der var i damptiden konstant to maskiner i behold. Deres job var intern rangering og overleveringkørsel på værkets sidespor.
Hvordan teglværket, kalkværket og sten- og grusværket egentlig hang sammen, har jeg ikke helt styr på, og det har jeg heller ikke på den samlede bestand af smalspormotorlokomotiverne. Smalsporede damplokomotiver kendes slet ikke.
Når postkortets tekst lyder Farum Teglværk, kan lokomotivet udmærket været fotograferet på teglværket. Jeg kan kun gengive, hvad Kedeltilsynet meddeler.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
Tak til Bent Hansen!
M.v.h.
Niels