Ringeulykken 7. april 1935, 15 fotos af oprydn. dagen efter

af Claus E. Hansen, 12/12 2012, 22:20 (4374 dage siden)

Læser man i Lars Viinholt-Nielsens gode bog "Odense-Svendborg Banen 1876-1976" (begge bøger om Svendborgbanen supplerer i øvrigt hinanden rigtig fint op), står der noget omkring den alvorligste ulykke der er sket på Svendborgbanen i tidens løb. Så derfor vil jeg ikke komme ind på de nærmere omstændigheder her, men blot nævne at tidligt om morgenen den 7. april 1935, kolliderede tog 1 og 2 syd for Ringe Station. Desværre omkom der en motorvognsfører og en togbetjent, en halv snes mennesker blev alvorligt kvæstede og endnu flere lettere tilskadekomne. Begge motorvogne havde en personvogn med (de er fjernet igen på fotos).

Det vakte opsigt dengang i Ringe, og dagen efter under oprydningsarbejdet, var der masser af mennesker på stedet, som det også ses på fotos. Under oprydningen den 8. april 1935, satte en skærebrænder ild til den ene af motorvognene. Og på fotos følger men nærmest skridt for skridt hvad der sker. Garanterer dog ikke for at billederne er placeret i den helt rigtige orden.

Baggrunden for billederne er kort den, at da jeg boede på kollegium i Odense tilbage omkring 1985, havde jeg en medkollegianer der interesserede sig for gamle ting og sager, og som derfor forærede mig billederne, da han vidste jeg interesserede mig for jernbaner, på trods af den tragiske baggrund,

Og som man kan se, var det med at tage billeder af ulykker, ikke kun et nutidigt fænomen. Og efter min mening, så går nogen af dissse hjemmesider i dag med sådanne fotos, over grænsen for hvad der er etisk forsvarligt aht. pårørende. Men det er så en anden snak.

Her holder vi os til den jernbanehistoriske del.

Under scanningen opdagede jeg i øvrigt, at der på et par af billederne holder et hjælpetog bagved.

Mvh
Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak