litra på spisevogn?
Hej Forum. Kan jeg have ret i, at litra og nr. på spisevognen som SS sprængte i
luften ved slutningen af II verdenskrig og som var brugt til fredsforhandlinger
ved I verdenskrig osv. var 2419 D?. Venligst Henrik Nielsen.
af henrik nielsen, 18/1 2016, 18:37 (3301 dage siden)
Hej Forum. Kan jeg have ret i, at litra og nr. på spisevognen som SS sprængte i
luften ved slutningen af II verdenskrig og som var brugt til fredsforhandlinger
ved I verdenskrig osv. var 2419 D?. Venligst Henrik Nielsen.
af Jørgen Pagh Jensen, 18/1 2016, 19:20 (3301 dage siden) @ henrik nielsen
Ja, det er i hvert fald det, som står på Wikipedia.
af Hans T. Møller, 18/1 2016, 19:24 (3301 dage siden) @ henrik nielsen
Ja! Ifølge wikipedia blev denne spisevogn i september 1918 ændret til salonvogn og i oktober indrangeret i det tog, der stod til rådighed for det franske "Grand Quartier General" - den øverste hærledelse. Her førtes så forhandlingerne om våbensstilstand den 11. november 1918.
I september 1919 blev vognen tilbageleveret til Det internationale Sovevognsselskab, men den franske regering ønskede at bevare den som monument, og allerede måneden efter skænkede selskabet vognen til den franske stat. Fra 1921 til 1927 stod den ved Invalidekirken i Paris. Derefter blev den restaureret tilbage til sin 1918-indretning og anbragt i en bygning omtrent der, hvor våbensstilstandsforhandlingen i 1918 blev ført.
Efter Tysklands sejr i 1940 blev bygningen revet ned af tyskerne, og Hitler modtog franskmændenes kapitulation i vognen. Den blev derefter kørt til Berlin og udstillet der. I 1944 blev den kørt til Thüringen og i april '45 blev den efter ordre fra Hitler brændt af.
Jeg har ikke check'et noget som helst. Det her er ren wikipedia.
af cz, 18/1 2016, 19:50 (3301 dage siden) @ Hans T. Møller
.... og iflg. tysk Wiki (og jeg har heller ikke checket noget som helst) blev undervognen "genbrugt" i DDR som undervogn til en værkstedsvogn. I 70'erne blev denne vogn ombygget og benyttet som vogn 17 af sporskifteværket i Gotha. Eneste indicium for vognens oprindelse var de indstøbte bogstaver i aksellejekasserne. Efter en skade blev vognen skrottet i 1986.
--
af Søndenfjords, 18/1 2016, 21:33 (3301 dage siden) @ henrik nielsen
Den vogn, der står i Compiegne skoven i dag, er en vogn af samme serie som vognen fra våbenstilstanden, 2439D. Den blev i 1950 ført tilbage til samme udseende og indretning som den oprindelige vogn, 2419D, og har siden været udstillet på våbenstilstandsmuseet.
Mere her: http://www.musee-armistice-14-18.fr/#/le-wagon/3160813
"Ses vestiges sont visibles dans la salle 1940 du musée de l' Armistice et c'est la voiture 2439D qui faisait partie de la même série réaménagée à l' identique et meublée avec le mobilier d' origine y est installée le 16 septembre 1950."
af Steffen Dresler, 19/1 2016, 08:20 (3301 dage siden) @ Søndenfjords
Vognen blev jo, som Hans rigtigt skrev, indrettet som mødevogn og en del af spiseafdelingen indrettet med et stort langt bord. Også replikaen, der nu står samme sted, er indrettet på samme måde.
MEN, det er et mærkeligt sted at besøge i dag. Fra at være et "Triumfens sted" for Frankrig, sejren over ARVEFJENDEN Tyskland er det nu blevet til et sted, hvor Frankrig sikkert NØDTVUNGET har måttet erkende, at området blev anvendt med næsten samme arrogance, men med modsat fortegn i 1940.
Og det fremgår også af de opstillede plancher og tekst, men det er ligesom at vognen i hallen har mistet sin respekt og glorie.
Selvom det er ikke tilladt at fotografere indendøre i hallen, er det også næsten umuligt, da der i begge vognsider er dænget op med "husflid" på baggrund af gamle fundne granathylstre fundne i hele kampområdet. Det vil sige, at der jo var en "industri" efter den 1. verdenskrig, hvor lokale som mere entrepante personer, fandt/købte gamle granathylstre eller de aktiverede granater og lavede souvenirer ting eller "øloplukkere" lysestager mv. ud af det. En meget stor del af dette blev afleveret til museet og er nu "udstillet" langs siderne (eller er det kun den ene side af vognen?, ka´ ik´ huske helt nøjagtigt).
Det ser efter min mening herrens ud og ødelægger synsindtrykket af vognen. Og selve vognen har fået en gang ubestemmelig lak eller maling og er næsten sort i stedet for en flot teak. Det skal ses!!
Selve hallen på området.
Stedet hvor vognen stod til begge "underskrifter"
Men ønsker man at se en fin teak spisevogn næsten magen til, skal man til det hollandske sporvejs (jernbane) museum i Utricht. Der står et velholdt eksemplar af typen.
Som vognen BURDE se ud i dag, WR 2287 i UTRICHT.
Iøvrigt havde CIWL materiel jo ikke et egentligt litra, men KUN sovevognene en typebetegnelse. Alt vognmateriel havde fortløbende numre og blev bygget i serier, hvor så nummerserien "dit eller dat" var en sovevognstype og næste fortløbende nummerserie f. eks. en spisevognsserie etc.
Iøvrigt er dette vel beskrevet i "De Blå tog" fra BB side 156/157.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af henrik nielsen, 19/1 2016, 10:37 (3301 dage siden) @ Steffen Dresler
Hej alle fra indlægget. Tak for de fine informationer, jeg kendte lidt i forvejen.
Det er en interessant historie. Jeg har jeg selv et eksemplar i model 1:87 som jeg passer på. Venlig hilsen Henrik.