Nye dieseltog til privatbanerne - IC2 (11 ill.)

af Niels Munch, 24/2 2015, 14:57 (3562 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 24/2 2015, 15:54

God eftermiddag,

Under trafikminister Helge Mortensen (S) blev der indgået en økonomisk rammeaftale for privatbanerne for perioden 1993-1996 (incl.), parallelt til en tilsvarende DSB-aftale. I rammeaftalen blev der afsat midler til investering i 15 nye privatbanetog, naturligvis under forudsætning af, at de i privatbanerne interesserede amter og kommuner ville finansiere deres andel.

Fra begyndelsen af 1990'erne havde privatbanerne interesseret sig for, hvilken togtype der kunne afløse de meget vellykkede Y-tog. En "materielbande" med repræsentanter for de tidligste Y-togsbaner LJ, GDS og HFHJ (samt OHJ, der ville af med de loktrukne tog, og HHJ, der var i materielnød) vurderede sammen med Tilsynet med Privatbanerne og Danske Privatbaners Fællesrepræsentation, hvad der på kort sigt kunne erstatte de snart 30 år gamle Y-tog.

Indledningsvis så man bl.a. på et "P-90" forslag fra Scandia, de tyske NE81 og VT 628.4. Fabrikkerne "bed på", og Scandia præsenterede et IC2 uden lavtgulv (P93); Düwag et stærkt moderniseret Y-tog med Jacobs-bogie kaldet "L-tog" samt RegioSprinter; AEG sit LVT 220; LHB sit "LNT" (en RegioSprinter lignende ting, der aldrig blev realiseret), samt en FIAT en motorvogn i traditionelt tilsnit.

Udviklingen i Tyskland, herunder VDV's idéer om tog med delvist lavtgulv, bragte IC2 med lavtgulvsstyrevognen på banen, og da privatbanerne i december 1994 kunne skrive kontrakt med ABB Scandia om de nu kun 13 IC2-tog, som bevillingen rakte til (hvorefter HHJ "faldt af"), var IC2 den eneste løsning med rimelig størrelse og leveringshorisont, der kunne opfylde ønsket om delvist lavtgulv.

[image]
ABB Scandia IC2-prospekt november 1994 (klik på billedet for større udgave, arkiv nm).

NærumBanen fik, også under rammeaftalen, som "forsøg" sin RegioSprinter i 1996, og i 1997 kunne IC2-banerne modtage deres tog, og det gik ikke stille af.

GDS fik sit første i april 1997, og HFHJs kom i maj (i h.t. leveringsplanen, hvis den holdt). HFHJs togsæt, MF 1044 - FS 1144 blev på NJS' sommerudflugt 1997 præsenteret på bl.a. NærumBanen:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
GDS-HFHJ MF 1044 - FS 1144 i Nærum, 30.08.1997 (alle fotos nm).

På Lollandsbanen blev toget introduceret med en særtogstur Nykøbing F. - Nakskov 19.09.1997 for indbudte gæster:

[image]

[image]

[image]
LJ MF 1002 - FS 1102 som særtog i hhv. Nykøbing F. og Nakskov 19.09.1997 (nm).

Processen omkring disse tog var omgærdet med en del politik - og lobbyvirksomhed, bl.a. fra Randers' daværende borgmester, fordi ABB Scandia netop havde mistet ordren på nye S-tog til DSB. Ligeledes var ABBs vicedirektør "på banen". Men undervejs i forløbet, nærmere pr. 01.01.1996, solgte ABB Scandia sig til ADtranz-koncernen, som besluttede vognkasserne produceret på deres tidligere BREL-fabrik i Derby, England. Så meget for danske arbejdspladser ..... Færdigmonteringen skete dog i Randers.

[image]
Regionstog sæt 43, 46 og 42 i Nakskov, 30.08.2014 (nm).

Jeg har ingen fotos fra de tidlige IC2-dage på OHJ-HTJ, så dette må række:

[image]
Regonstog LINT og IC2 sæt 41 i Tølløse 06.09.2014 (nm).

Men måske andre læsere kan bidrage med fotos fra IC2 premieren i Holbæk?

ABB Scandia forpassede regionaliseringskonferencen i Karlsruhe marts 1995, og IC2 blev ej heller bygget videre; ADtranz havde andre idéer. Efter overtagelsen af Henschel fik man jo RegioShuttle på programmet, og inden den af kartelretslige årsager blev "overdraget" til Stadler Rail, havde man påbegyndt en 2-vogns udgave, som blev til Bombardiers ITINO.

Men det er en anden historie, som jeg kan vende tilbage til, hvis I orker at læse mere om udviklingen af de "lette dieseltog".


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak