Hej Gert, Lennart og Holger
Tak for jeres positive feed-back. Det er altid dejligt at erfare, at informationerne om gitterbroen er interessante og relevante.
Jeg følger lige op med lidt konkrete data på broarbejdet.
Broens metalkonstruktion vejer 40 tons, og det har kun været nødvendigt at udskifte 200 kg metal for at få genskabt en bro, der lever op til den oprindelige standard ved opførelsen af broen. Det illustrerer på bedste vis, hvilket godt håndværk, der blev lavet i 1899.
Da opgaven blev udbudt i licitation var Horsens Kommune meget spændte på, hvem der i givet fald ville påtage sig en opgave, som man ikke kendte det fulde omfang af. Man havde lavet et par enkelte prøvegravninger ned til broens øverste konstruktion, men der var ingen viden om, hvordan resten af broen var bevaret i gruset. Firmaet Anton Kristensen påtog sig jordarbejdet, og det har fungeret rigtig fint.
Metalarbejdet med at renovere gitterbroen og etablere nyt rækværk er udført af firmaet Ommen & Møller. Horsens Kommune har sat ambitionsniveauet højt, og firmaet har efterlevet dette ambitionsniveau. Eksempelvis afviste myndighederne af sikkerhedshensyn at godkende et rækværk som det oprindelige fra broens bygning, hvor rækværket var udført med horisontale metalbjælker. Tidligere var offentlig trafik jo ikke tilladt på banearealerne, men med den store offentlige benyttelse af naturstien ville myndighederne kun tillade et rækværk med vertikale afstivninger, der ikke kunne forceres. Horsens Kommune samarbejdede i hele renoveringsprojektet med Atkins, og man fandt byggetegninger fra en anden bro bygget omkring 1900 tallet, hvor der anvendtes vertikale afstivninger i rækværket.
Derefter blev der sat en nyproduktion i gang af den type rækværk i stedet for at anvende noget af det, som i forvejen tilbydes på markedet. Det siger lidt om ambitionsniveauet, og der er ikke gået på kompromis med noget. Selv farven på broen er den oprindelige farve.
Plankerne i brodækket er også helt specielle/holdbare/skridsikre, og der er monteret mange tusind træpropper for at dække montageboltene, det fastholder plankerne i brokontruktionen.
Brorenoveringsarbejdet har været et stort offentligt tilløbsstykke, og der er ingen tvivl om, at arbejdet er helt enestående af sin art og er med til at konsolidere naturstiens turistmæssige betydning fra Horsens til Silkeborg på baggrund af Danmarks smukkeste jernbanestrækning (Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane).
Jeg vedlægger lige lidt flere billeder.
Venlig hilsen
Flemming H. P.
De 10.000 m3 grus fra dæmningen er placeret ved siden af den tidligere banetracé, hvor det i 1929 blev afgravet fra.
Den nye overdækkede "spisebygning" er placeret vest for broen op mod den tidligere station i Gammelstrup.
Stien til vadestedet, som SKAL benyttes af ryttere.
Vadestedet nord for broen set fra brodækket.
Flagene var hejst i dagens anledning
Broen set fra nord
Vadestedet
Den vestlige brosøjle
Den østlige brosøjle set fra syd
Gudenåen set mod nord fra brodækket
Gudenåen set mod syd fra brodækket.