Cuba - Valle de los Ingenios. Del I

af K.B.Andreasen, 16/6 2014, 15:13 (3816 dage siden)

Som nævnt i tidligere tråd ovre i det andet forum, har jeg været en tur på Cuba, og det er der bl.a. kommet følgende billedreportage ud af. Jeg takker for de mange input og billeder folk er kommet med, og til Steff, kan jeg se at vi har holdt pause på samme officielle rasteplads ;-) :-D
Vi var en gruppe på 22 afsted, og til forskel fra mange andre brugte vi ikke de officielle guider/rejsebureauer, undtagen mellem lufthavnen og hotellet og Havanna/Trinidad. Vi har kontakt til en masse lokale, samt en frivillig organisation der hedder Viviart, hvis formål er at støtte og udbrede moderne cubansk kunst, og som arrangerede stort set alt hvad de gerne ville vise os, samt hvad vi selv ønskede at se. :-) De lagde så stort et arbejde for dagen, så vi hverken skulle tænke på mad eller transport, som de også arrangerede. Og til en brøkdel af priser som ”normale” turister betaler. Det eneste vi skulle var bare at suge til os af indtryk, og dem var rigeligt af. :-) :-)
Især netop pga. af vores guider kom vi til at se Cuba fra en anden vinkel, end den størstedelen af dem der besøger øen normalt ser den. Dette gælder også historien om Cuba. Men alt dette skal jeg ikke trætte jer med her. ;-)
Vi havde den ene overvældende oplevelse efter den anden, og dem jeg især var glade for, var et besøg hos verdens bedste tobaksproducent i Vuelta Abajo, (samt indkøb af helt friskrullede vareprøver) og en tur med den gamle sukkerbane i Trinidad.
Jeg fik ikke studeret så meget af de normale jernbaner, ud over at jeg flere steder kunne se at der var en større renovering, med ny ballast og sveller, i gang af hovedlinjerne fra Havanna. Derfor har jeg også valgt at placere denne tråd i det historiske forum. :-)
Selve Trinidad er en by bygget på de forrige århundredes store sukkerformuer, hvorfor den er en meget smuk by og historisk by, der sammen med Valle de los Ingenios har været på UNESCO´s Verdensarvsliste siden 1988. Selv om selve Trinidads og Valle de los Ingenios historie er ganske spændende, skal jeg ikke bruge tid på den her, da den hurtigt kan gurgles frem på nettet. ;-)
Vi havde stor glæde af vores lokale ven gennem mange år Ramses, der er af spansk herkomst, men betragter sig selv som cubaner. Ramses er tegneserietegner, og tegner til bl.a. en stor hollandsk, samt en canadisk avis, dette gør ham bl.a. til en af de MEGET få cubanere der har en internet forbindelse, som kan åbne Washington Post hjemmeside på under 15 min… :-| :-|
Ramses har desuden en gigantisk historisk viden, og ledsagede os næsten overalt under vores ophold i Trinidad. Desuden var han, nok modsat mange andre kunstenere, meget militært interesseret, så personligt havde vi også en del at snakke om. ;-) :-D
Jernbanen blev bygget sidst i 1880´erne for at sikre en hurtigt og sikker forbindelse mellem Valle de los Ingenios (Sukkermøllernes dal), og Trinidad. Den starter ved havnen i Casilda og fortsætter ind til Trinidad, hvor også værksted og maskindepot ligger. Herfra fortsætter den ind i Valle de los Ingenios, som dækker ca. 270 km2, og som egentlig består af tre sammenhængende dale. Hvor stort hele banenettet er/var har jeg ikke kunne opstøve, men turen startede på Trinidad ”centralstation” som lå ca i km 6 fra havnen, og derefter ca. 26 km i landet. Om det forskellige materiel skal jeg ikke gøre mig så klog. Men selve toget bestod af en ældre russisk maskine og to passagervogne (1 med bar, 1 med bænke), vi blev aldrig helt kloge på om det var originale vogne eller replikaer, da begge blevet nævnt flere gange. Dog var de i alle tilfælde blevet udstyret med kommercielt ”patina”… :-D :-P ;-) :-D
Af pladshensyn i tråden vil billederne komme særskilt lige efter denne tråd :-D ;-)
Men nok om det, lad os komme afsted…


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak