Avatar

Randers-Aalborg overkørsler på fri bane pr. 1. juni 1956

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/5 2014, 22:59 (3852 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Frit efter hukommelsen (det er meget længe siden):
På fri bane, umiddelbart nord for Fårup, hvor længdebanen og Mariagerbanen løber parallelt, fandtes indtil omkring 1980 en privat overkørsel. Overkørslen var forsynet med tjærede træbomme med indbyrdes trådtræk, således at bommene, der kun dækkede længdebanen, men ikke Mariagerbanen, "fulgtes ad". Overkørslen forsvandt vist i forbindelse med en sporombygning

Kære Lars Henning

Du har (som sædvanligt) ret. Den af dig nævnte overkørsel er overkørsel 378.

Jeg kiggede længdeprofilen fra 1965 igennem og fandt disse tre tilbageblevne private overkørsler:

373a privat fællesvej Bjerrgrav-Fårup
378 privat markvej Fårup-Onsild ca. km. 183,6
502 privat markvej Svenstrup-Skalborg

Det var straks noget sværere at finde den tilbageblevne offentlige overkørsel. Men efter at have kigget en del endnu ikke sorterede affotograferinger igennem, fandt jeg ud af, at den offentlige overkørsel var overkørsel 397, der blev nedlagt 20. november 1958 kl. 12.00.

Bedste hilsner 872

Thomas

[image]
Den sidste offentlige overkørsel på fri bane på strækningen Randers-Aalborg nedlægges 20. november 1958 kl. 12.00. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-872/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak