'Lyntoget' Sønderjyden
Hej
Sønderjyden begyndte at køre i sommeren 1948. 4 gange om ugen, idet man benyttede materiel fra "englænderens" 2. stamme - og var i starten oprangeret af MO=AVM=AVM=MO
( AVM ( M = egenvarmeanlæg ) fordi MO(500 serie) ikke havde kedel til opvarmning af vognene.) og deltes i Tinglev med en halvdel til Sønderborg/Tønder.
i 1950 begynder Sønderjyden så at kører dagligt således at den kører sammen med Uldjyden : Sønderjyden MO=AVM/AVM=MO Uldjyden - København - Fredericia, hvor de skiltes og MO + AVM kørte til Sønderborg ( Tønderafd må så være være nedlagt )
i 1955 opstår så Tønderafdelingen igen, idet Uldjyden og Sønderjyden nu består af hvert sit tog - således bliver Sønderjyden til MO=AVM=MO hvoraf MO + AVM til Sønderborg, MO til Tønder ( skilles/samles i Tinglev.
der har været flere forskellige oprangeringer igennem tiderne, både med MO 500, MO 1800, MO 1900, AC, AV, AVM, BL, CB, CC. - idet flere af disse vogntyper har været udrustet med A + B styreledninger, idet der kun kræves C styrerledning når der køres med styrevogn CRS, CPS, CLS, BHS
meget mere kan læses i bogen
LYNTOG "Trafikrevolutionen i 1935" / John Poulsen ( afsnit af Peer Thomassen og Ole Hansen )
Banebøger 1985
ISBN 87 88632 05-9
kan nok lånes på biblioteket - eller findes antikvarisk
Toget skulle være benyttet temmeligt godt ( tal haves ikke pt )
i 1955 tog turen København - Sønderborg afg Kbh 17.10 ankommst Tinglev 22.38, afg 22.43 ankomst Sønderborg 23.25 - så ca 6 timer i 1955.
diverse tjenestekøreplaner ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=33.0
og diverse togplan 6 ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=34.0
(betinger log-in)
men få lånt/anskaffet bogen - den giver et godt indblik i lyntogenes liv dengang
mvh
henning h087