Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Holger Sørensen, Hedehusene, 16/8 2012, 18:33 (4480 dage siden)

I sidste uges torsdagsbilleder så vi
det første MA-togsæt passere Nordhavn St.
på vej mod Helgoland d. 12/5-63.

Her kommer lidt mere fra Nordhavn St. fra lidt forskellige datoer,
bl.a. "Sønderjyden" med MO.

Mange hilsener fra Holger og Morten :-)


Nordhavn St. set fra Østbanegade d. 28/7-63.
S-toget er en linie A til Herlev - dvs. myldretidsforlænget videre fra Vanløse
[image]

[image]

En Nimbus ?
[image]

Østbanegade d. 6/5-63
[image]

Oppe på perronen d. 28/7-63, det har vist været en lang dag ...
Enkel og overskuelig perronaptering.
[image]

Tre opfyrede E-maskiner med tog 2643 Kh-Hgl, sidste maskine er 977.
Maskinerne skal til Helgoland for at hente div. eftermiddagstog.
[image]

E 980 med tog 7157(4) d. 23/3-63, et lørdagstog Kh-Nf
7157 er tognummeret Kh-Nf - (4) skulle stå for stammeløb Hgl-Kh
[image]

Lyntog "Sønderjyden" på vej hjem til Helgoland, bagerst er MO 571
Er det forreste del som er fra Sønderborg ? Datoen er d. 8/10-62
[image]

Farvel til Nordhavn St. for denne gang.
Det klassiske kig fra passagerkupeen i et 1.g S-tog d.25/9-62
[image]
Alle fotos HBDS

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af bl, Greve, 16/8 2012, 18:48 (4480 dage siden) @ Holger Sørensen

De her billeder, for slet ikke at tale om sidste torsdags billeder!, kradser i den grad i langtidshukommelsen! Min salig morfar boede ikke langt fra stationen (vi selv i Islev), og jeg husker tydeligt arbejdet ved projektørlys med kullene til Østre Gasværk på kajen nedenfor. Og på billedet af A-toget har første Mm to strømaftagere, mens den bagerste kun har en?

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Steffen Dresler, 17/8 2012, 22:04 (4478 dage siden) @ bl

Go´aften Bjarne m. fl.

Ja, det er i sandhed nogle dejlige billeder HBDS viser. Ganske interessant er området omkring Nordhavn station, der stadig er under ændring. Nu med "Marmorkajen" (det tidl. UN lager område) mv. Nordhavnsværftet og kulområderne er forsvundne og nye bygningskomplekser er kommet til. Men udviklingen er jo ikke til at stoppe. Og det er vel heller ikke så tosset endda, vel?
Du konstatere at:
"Og på billedet af A-toget har første Mm to strømaftagere, mens den bagerste kun har en?" og det er jo ganske rigtigt.
Da der ret sjældent - faktisk aldrig - var anvendelse for begge strømaftagere på en MM samtidigt, blev pantograferne på 4. leverings nr. MM 783 - 799 afmonterede og anvendt på 5. leverings MM nr. 803 - 819. Den var pantografen over førerrummet, der blev afmonteret. De resterende blev gradvist afmonterede og anvendt som reserve.
Slidtagemæssigt anvendtes før afmonteringen den nordlige (mod Klampenborg hvis toget er holdende på Hellerup station) i de ulige måneder og den sydlige på de lige måneder.
Fortsat god aften og tak til HBDS med lidt nostalgi på bybanen (Husum-Hvidovre-Hellerup).

Mvh

Steffen Dresler

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/8 2012, 22:46 (4478 dage siden) @ Steffen Dresler

(...)
Da der ret sjældent - faktisk aldrig - var anvendelse for begge strømaftagere på en MM samtidigt, blev pantograferne på 4. leverings nr. MM 783 - 799 afmonterede og anvendt på 5. leverings MM nr. 803 - 819.
(...)

-----------------------


Hej Steffen.

Egentlig har Du ikke skrevet noget forkert, --begge muligheder er åbne,-- men blot en lille tilføjelse om brugen. Man har da altid -i de tider- sagt, at man i frostperioder benyttede den forreste strømaftager --når denne var "strømløs"-- til at skrabe køretråden ren for is, når det var værst.

OK, --det var måske kun noget personalet gjorde, uden at det var "officielt", --det ved jeg ikke.

Hilsen,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=mens-de-andre-ser-tv-----august-2012

( PS. Jeg er klar over, at det også var frostvejr efter at anden-strømaftageren var aftaget ;-) )

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af UTJ, 17/8 2012, 22:49 (4478 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Egentlig har Du ikke skrevet noget forkert, --begge muligheder er åbne,-- men blot en lille tilføjelse om brugen. Man har da altid -i de tider- sagt, at man i frostperioder benyttede den forreste strømaftager --når denne var "strømløs"-- til at skrabe køretråden ren for is, når det var værst.

OK, --det var måske kun noget personalet gjorde, uden at det var "officielt", --det ved jeg ikke.

Det kan sagtens være en officiel praksis. faktisk var 2g-togene også bedre til isskrab end de nuværende 4g i følge særdeles pålidelig kilde.

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Steffen Dresler, 18/8 2012, 09:49 (4478 dage siden) @ UTJ

Go´morn til alle!

OK, jeg mener almindeligvis/dagligt og IKKE under særlige forhold, hvor der som det påpeges, blev anvendt ved den/de første kørsler om morgenen for at skrabe is af køreledningen. Men HVIS man mente det nødvendigt med 2 pantografer, havde man jo ej heller fjernet den ene vel? Så HVIS det var nødvendigt med en "skraber", var det jo i princippet kun linje F med MM-FS, hvor en MM med 2 pantografer var nødvendig. Men de kørte da lystigt med kun en pantograf med 1. g. materiellet om vinteren.
Jeg har dog ej nogle skrivelser der siger det ene eller det andet og ej heller tjenstlige forordninger, der fortæller det nødvendigt med isskrab. Har kun forholdt mig til at en pantograf på MM med to pantografer blev fjernede og at nogle blev anvendt til den sidste serie af 1. g materiellet.

Med venlig hilsen

Steffen

Avatar

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af ove, Struer, 17/8 2012, 08:35 (4479 dage siden) @ Holger Sørensen

En Nimbus?

Det ligner det godt nok grangiveligt men det er svært at se på grund af det regnslag der hænger og skjuler det meste af motorcyklen. Sidevognen er i hvert fald typisk Nimbus.

PS: men utroligt gode billeder.:-)

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn - Nimbus

af Søndenfjords, 18/8 2012, 08:08 (4478 dage siden) @ Holger Sørensen

Billede 3:
Det var Acap, der producerede sidevognene til Nimbus, og her er maskinen på hjemmebane, for Acap lå lige i nærheden af Nordhavn station.

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af HLA03, 19/8 2012, 08:09 (4477 dage siden) @ Holger Sørensen

Herlige fotos som en københavner dreng husker.

Sønderjyden... Tønder delen (Te-Td) blev næsten altid kørt af solo Mo(K?)

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Georg Schmidt, 19/8 2012, 12:42 (4477 dage siden) @ Holger Sørensen

Skønne billeder Holger sender os. Materieltransporten med de tre E-maskiner fra Gb til Helgoland tog 2643 leverede maskiner til tog 7157 med gennemgående vogne til Rødvig og Fakse, tog 7159 med vogne til Nakskov samt tog 7843 til Næstved. Vedhæftede plan er godt nok udsnit af sommer 1964 lørdagsplanen for E-maskiner, men 62-63-planen har sikkert næsten været identisk.
[image]
Tog 7054 var eksperestog Kørsør-København uden stop, tog 169 standsende persontog København-Gedser. E-maskinen af 169 kørte søndag morgen tog 126 Østersø Express Gedser-København og som det ses også lørdag morgen, tog 255-280 er eksprestog til/fra Kalundborg med forbindelse til hurtigruten. De 18 MY og 20 MX som var til rådighed i sommer 1964 var ikke nok til trafikken. Om lørdagen skulle der af damploko bruges 11E, 8S, 2D og 1 C. Leveringen af de 15 MY i 64-65 medførte en reduktion af dampkørslen om lørdagen til 2E, 1 S og 1 D.
[image]
Enkelte MM-vogne fik lov at beholde begge pantografer, f. eks 802 som her ses i Vanløse 1971.
Mvh
Georg

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 19/8 2012, 13:19 (4477 dage siden) @ Georg Schmidt

De 3 lørdagstog kan også ses her

Tom

Torsdagsbilleder - mere Nordhavn

af gamle ole, 19/8 2012, 17:31 (4477 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Fremragende fotos. Er der flere i denne "serie"?
Meget repræsentative for perioden. Der mangler kun nogle CL, CO og CP.
Og så synes jeg også der var et mylder af MO oftest tomme og i forspand. Formodentlig frem og tilbage fra Helgoland .


Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak