Kære Bent!
Undskyld for spørgsmålenes lidt bredere karakter og med dets videre svar. MEN, det er jo netop lige, hvad dette forum er for (for mig), vidensdeling og gensidig orientering om ”ferroviale spørgsmål”.
Mit sp. vedr. Hansa-typen var lidt af et muligt vildskud, da jeg ikke selv har været inde og bore dybere end den normal danske historiefortælling giver mulighed for. Men jeg kunne se, at du var ”mit” svar, så hvorfor ikke spørge og derved også lade andre få del i en viden, som nok ikke mange vidste meget om. Og da alligevel, med en lille relation til banerne og dermed retfærdiggørelse for at blive bragt her på siden.
Jeg er meget glad for dine svar, der sætter mange andre relationer under krigen i et andet skær, end det i hvert tilfælde daværende politisk korrekte og for dem, der oplevede det, uden selv at være part – korrekte og dermed retsmæssige rigtige lys og for egen selvopfattelses skyld.
I forbindelse med egen søgning af kildemateriale vedr. overtagelsen af bl.a. lokomotiver og vogne fra tyskerne efter krigen, stødte jeg på nogle informationer, jeg ikke lige kendte til. Der er jo ikke tvivl om, at Danmark var Tyskland en god og trofast allieret i hvert tilfælde ind til august 1943 og derefter en passiv og ikke krigsafgørende faktor resten af krigen. Det er vel så også årsagen til, at Danmark ikke blev befriet den 5. maj 1945 – som Danmark elsker at fejre - men at engelske (faktisk en del polske faldskærmssoldater) styrker i stor hast blev fløjet til Kastrup for at vise ”Uncle Joe”, at han ikke også her, skulle rende fra aftalerne på Jalta og dermed besætte Danmark, for at kunne sætte sig på udsejlingen fra Østersøen og ud i Atlanten. Meget overraskende, blev der faktisk først taget stilling til Danmarks status meget senere og med en bemærkning om ”af nemheds årsager”. Men det er jo en anden historie og så muligvis alligevel ikke m.h.t. jernbanespørgsmål.
Men kort, er dine informationer jo også med at give en forståelse for, hvorfor DSB udlejede hundredevis af godsvogne til Deutsche Reichsbahn (DR), at DSB lejede mange DR lokomotiver, at DSB (Danmark) selv stod for de tyske transporter under krigen, at FRICHS og skibsværfter fik mulighed for – trods krigen – at lave nybygningsprogrammer for lokomotiver og skibe og en masse andre ting, man havde svært at forholde sig til efter krigen. Især af de "de sidste dages hellige” samt den største del af politikerne (flere konservative), men især kommunisterne, selvom sidstnævnte jo havde været allierede med Tyskland og hvad man glemmer, var med til at starte den anden verdenskrig ved at besætte den østlige del af Polen. Men igen en anden historie og hér ikke noget at gøre med jernbanerne – og dog.
Tak for nogle gode og instruktive svar og forhåbentlig fortsat god dag til dig og alle læserne.
Mvh
Steffen
NB: Undskyld, Lix tallet er nok røget en del op!