Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stationerne på TKVJ (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/8 2011, 20:02 (4639 dage siden)

I torsdags var jeg på tur på Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, der eksisterede i perioden 1917 - 1968.
Udover længderekorden (97,4 km) udmærker TKVJ sig også ved, at alle stationsbygninger fortsat eksisterer og de var målet for min tur. Udover stationerne var der naturligvis et utal af trinbrætter men det må blive en anden gang.

[image]
Sidebanen fra Gesten til Vejen blev nedlagt allerede i 1951 og havde kun en enkelt mellemstation i Gamst.

[image]
Dybvadbro station var holdt i original stil og i pakhuset var der en fin lille plancheudstilling om banen og om Harteværket.

[image]
Ferup station lå ret utilgængeligt og der stod et grantræ i vejen.

[image]
Korsvang station lignede sig selv bortset fra overbygningen på den åbne gård.

[image]
Her er pakhuset på Korsvang station og det ser velholdt ud - men det er det slet ikke, for det er helt nyt! Ejerens søn fortalte mig, at det oprindelige pakhus var råddent, så det blev revet ned og et nyt identisk pakhus blev opført i stedet; kun vinduer og stationsskilt blev genanvendt. Respekt!

[image]
Jordrup station havde fået nye vinduer, gråt murpuds og sorte tegl - jeg synes bedre om originaludgaven.

[image]
Veerst station var delvist pudset men ellers holdt fint originalt.

[image]
Gesten station var forgreningsstation (til Vejen) til 1951 og har ikke gennemgået de helt store forandringer.

[image]
Bække station havde fået nye kiksede vinduer og var i øvrigt til salg.

[image]
Fitting station ledte jeg efter i 20 minutter og måtte spørge en lokalkendt. Det halvvalmede tag var blevet til et heltag, der fuldstændigt havde ændret bygningens udseende. Ejeren fralagde sig ethvert ansvar; ombygningen havde allerede fundet sted, da hun købte huset for ca. 20 år side.

[image]
Vorbasse station havde også fået nye kiksede vinduer men retiradebygningen var ombygget til værksted.

[image]
Hejnsvig station havde permanent loppemarked og en meget rød retiradebygning.

[image]
Sønder Omme station var overtaget af Danske Pensionister. Den lå lige ud til rutebilstationen men så alligevel pæn ud.

[image]
Stakroge station lå ret ufotogent så det blev kun til dette billede ind over hækken.

[image]
Sandet station havde også, som Fitting, fået heltag, og heller ikke her pyntede det på bygningen.

[image]
Sønder Felding så ud til at være blevet til daginstitution og den nye nabobygning var forsøgt bygget i samme stil.

[image]
Efter 7 timer nåedes endelig DSB/BDK/ARRIVA stationen i Troldhede på strækningen Herning-Skjern. Der var ingen spor efter TKVJ og jeg tror, det kun er et spørgsmål om tid, før stationsbygningen bliver revet ned. Der ankom en Arriva Lint mens jeg var på stationen; 0 passagerer stod af, 0 passagerer stod på.

--
[image]

Avatar

TKVJ, længde ?

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 22/8 2011, 20:20 (4639 dage siden) @ Tommy Nilsson

I torsdags var jeg på tur på Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, der eksisterede i perioden 1917 - 1968.
Udover længderekorden (97,4 km)

Hejsa

Undre mig lidt over hvorfor alle siger at TKVJ var Danmarks længste privatbane? Mig bekendt så var Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane lige omkring 140 km lang !

Mvh.

Michael

--
Mvh

Michael J.
[image]

Avatar

TKVJ, længde ?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/8 2011, 21:12 (4639 dage siden) @ Michael Julsrud

I torsdags var jeg på tur på Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, der eksisterede i perioden 1917 - 1968.
Udover længderekorden (97,4 km)

Undre mig lidt over hvorfor alle siger at TKVJ var Danmarks længste privatbane? Mig bekendt så var Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane lige omkring 140 km lang !

Jeg har blot citeret Signalposten, jeg har ikke selv været ude at måle. Kan det skyldes, at FFJ blev betragtet som to selvstændige strækninger? Der er også SFJ der, hvis man regner alle delstrækninger med, havde en betragtelig længde.

--
[image]

TKVJ, længde ?

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/8 2011, 21:15 (4639 dage siden) @ Michael Julsrud

Det er lidt et definitionsspørgsmål. Tager vi FFJ til at begynde med, så var Nørresundby - Fjerritslev 52,7 km, Nørresundby - Frederikshavn 68,0 km og Ørsø - Asaa 5,2 km = 125,9 km. De to hovedstrækninger blev imidlertid drevet hver for sig men begge med gennemgående tog over Limfjordsbroen til/fra Aalborg.

Hos TKVJ var Troldhede - Kolding 87,9 km og Gesten - Vejen 9,6 km = 97,5 km.

FFJ vinder således, når det gælder selskabets samlede sporlængde. TKVJ havde til gengæld den længste enkeltstrækning. Skal ret være ret slås de dog begge af Det Sjællandske Jernbaneselskab, men deres tal har jeg ikke lige ved hånden.

Med venlige lange hilsner
Leif Jørgensen

Stationerne på TKVJ

af Dampfmeisteren ⌂, 22/8 2011, 23:43 (4639 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der var ingen spor efter TKVJ og jeg tror, det kun er et spørgsmål om tid, før stationsbygningen bliver revet ned. Der ankom en Arriva Lint mens jeg var på stationen; 0 passagerer stod af, 0 passagerer stod på.

Det er skammeligt at det er bedre for stationsbygningen at banen bliver lukket og stationen solgt til beboelse!

mvh. Dampfmeisteren

Avatar

Stationerne på TKVJ

af Per Hauberg, 24/8 2011, 19:24 (4637 dage siden) @ Dampfmeisteren

"Det er skammeligt at det er bedre for stationsbygningen at banen bliver lukket og stationen solgt til beboelse!"

citat: Dampfmeisteren

-men desværre ingenlunde ukendt.

Stationerne på TKVJ

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/8 2011, 20:22 (4636 dage siden) @ Dampfmeisteren

Stationsbygningen i Troldhede er desværre ikke særligt velholdt, faktisk er den godt i gang med at brase sammen stykke for stykke.... Det vil koste en formue at få den renoveret om til beboelse.

Mht. trafikken på Herning-Skjern, så er der en vis trafik, især pendlertrafik. Men Troldhede er ikke just en af de større stationer på strækningen. Der er fx en pæn trafik til/fra Kibæk. Og mellem Herning og Skjern.

Mvh
Claus

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak