Status på afsporingen følger hermed.
MF 5044 var på vej nordpå ad venstre spor (det vestlige) på grund af sporarbejde i det østlige spor, og afsporede med forreste boggie lige inden broen, der fører Bygholm Parkvej over jernbanen. Broen ligger lige syd for Horsens station. Det nøjagtige sted for afsporingen er 10 meter efter det kurvede sporskifte, som indgår i transversalen mellem de to hovedspor. Skinnerne blev bøjet udad i betydelig grad, og en del af det kurvede sporskifte blev også ødelagt, ligesom en række sveller skal udskiftes. Det kurvede sporskifte er meget specielt og er ikke lagervare, hvilket kan betyde, at sporet ikke kan anvendes foreløbigt.
MF 5044 pløjede sig ned i skærverne med forreste bogie og standsede tæt ved det andet hovedspor og lige under broen ved Bygholm Parkvej. Det gav nogle særlige udfordringer i forbindelse med bjærgningen.
Toget blev i de sene aftentimer løftet tilbage på sporet af den store hjælpekran, som både kan færdes på vej og jernbane. Hjælpekranen blev sat på sporet på arealet ved Hovedlager 30, som er remiseområdet for de tidligere Horsens Privatbaner.
Selve arbejdet med at få MF 5044 tilbage på sporet foregik meget forsigtigt af hensyn til de begrænsninger som broen medførte. Mandskabet satte løftestropper hele vejen rundt om den forreste del af MF 5044 og løftede meget forsigtigt den forreste del af motorvognen tilbage på sporet. Derefter blev boggien undersøgt, og der blev udført bremseprøve, som var tilfredsstillende. Toget fik tilladelse til forsigtigt at rulle fremad, hvorefter det blev farebremset. Alt så ud til at fungere fint, så toget blev med nedsat hastighed og under skærpet tilsyn sendt mod Skanderborg ca. kl. 0.30.
Tilbage står en særlig udfordring for Banedanmark, idet det vestligst beliggende spor ikke kan anvendes foreløbigt på grund af skaderne, og det østlige spor er underlagt en LA på 40 km. i timen på grund af sporarbejde, som først forventes færdigt mandag aften.
Det østligste spor kan således anvendes over strækningen fra Hedensted til Horsens med respekt for den etablerede LA på strækningen, og det vil givetvis begrænse toggangen.
Jeg vedlægger lidt billeder fra aftenens bjærgning af MF 5044
Venlig hilsen
Flemming Høj Petersen
Hjælpekranen med løftebom på vej ind under broen.
Forberedelser til løft af MF 5044
Motorvognen løftes. Bemærk den korte afstand mellem kranen og broen.
Tilbage på sporet.
Toget triller forsigtigt ind mod perronen i Horsens.