Herlige billeder af "Knud" m.v., der på billederne ser normalsporet ud, uanset pufferplankernes lave placering.
De gode folk i "Smalspors Forum" ( http://www.hybenvang.dk/forum/forum_posts.asp?TID=157&PN=1 ) skriver:
"Borsig nr. 9140 år 1920. Ikke yderligere oplysninger. Sporvidden er rettet fire gange mellem 785 mm og 1435 mm. Den var formentlig 785 mm. Den er leveret 1920 til Ingeniørkontoret i Lemvig. I 1950 var den i Agger, og i 1951 søgte VBV at sælge den, men uden resultat. Det skulle være VBVs sidste damplokomotiv, selv om der 1950 også fandtes en Henschel."
I Jens Merte's CD "Lokomotivfabriken in Deutschland" ses i Borsigs fabriksnummerliste:
"Fnr. 9140/1921 Bn2t 1435 mm, 04.04.1921 Ingenieurkontor Lemvig, Dänemark"
Om de forskellige sporvidder og de skinnebårne transporter ved VBV forklarer Guldvang i den tidligere i tråden nævnte Industribanebog:
"Men helt rationelt var det ikke, bl.a. fordi sporvidden var forskellig, sønden- henholdsvis nordenfjords: Søndenfjords var den 600 mm og nordenfjords normalspor. Derved var det udelukket at kunne bruge materiellet alternerende, hvorfor man i 1931 omsporede i syd til 785 mm, og i nordområdet skete omsporingen til samme sporvidde i årene 1948-1950. Grunden til at man oprindelig anlagde normalspor i nord var, at der omkring århundredskiftet verserede planer om normalsporede jernbaneanlæg Hurup-Vestervig-Agger eller Ydby-Vestervig-Krik."
Så kom vi da lidt nærmere identifikationen af dette - på fototidspunktet utvivlsomt normalsporede - lokomotiv.
Bedste hilsener og tak for billederne af "Knud"
Niels