Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arentsminde station (FFJ) skal rives ned (+2 fotos) (Generelt)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/4 2014, 11:25 (3910 dage siden)
redigeret af T. Rithmester, 24/4 2014, 11:51

Jeg var i går forbi Arentsminde station for at få et par billeder.
Hovedbygningen, som er det eneste der er tilbage, lignede vel hvad man kan kalde et håndværkertilbud ;-)
Ved nærmere undersøgelse da jeg kom hjem, fandt jeg ud af at grunden med stationsbygningen er ejet af Jammerbugt kommune, samt at grunden med stationen netop har været i udbud, med den oplysning at grunden leveres til køber med bygningerne nedrevet. Så det vare jo sikkert ikke længe før også denne station er historie.

[image]
Arentsminde station set fra gadeside i retning mod Aalborg/Frederikshavn, 23. april 2014 (thr) Klik på billedet for højere opløsning.

[image]
Arentsminde station set fra gadeside i retning mod Fjerrislev, 23. april 2014 (thr) Klik på billedet for højere opløsning.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Arentsminde station (FFJ) Lidt fra gamle dage (3 foto)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/4 2014, 17:02 (3909 dage siden) @ T. Rithmester

Så må vi hellere se hvordan der så ud i de gode gamle dage...

Hilsen fra Holger og Morten:-)

Arentsminde d. 29/3 - 1969 (der er kun to dage til nedlæggelsen)
Først set i retning Fjerritslev
[image]

og dernæst i retning Ålborg
[image]

Tilsidst trækbukken til signalet
[image]

af Ove Nygaard, 24/4 2014, 18:45 (3909 dage siden) @ Holger Sørensen

Så må vi hellere se hvordan der så ud i de gode gamle dage...

Hilsen fra Holger og Morten:-)

Tilsidst trækbukken til signalet
[image]

Hej Holger og Thomas.

Jeg har rent faktisk betjent en tilsvarende trækbuk på et DSB-station i min pure ungdom. Det gjalt om at betjene den i "rigtig rækkefølge", nemlig den ene hånd på signalhåndtaget, og den anden hånd på "den rigtige kugle". Jo, så simpelt kunne det gøres. :-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

af Morten, 24/4 2014, 18:49 (3909 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvad er årsagen til den lidt mærkelige placering af indkørselssignaler på denne bane ?

De står helt inde på stationsområdet eller foran en overkørsel.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/4 2014, 21:29 (3909 dage siden) @ Morten
redigeret af Holger Sørensen, 24/4 2014, 21:41

Ganske almindelig placering på mange privatbanestrækninger dengang.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Arentsminde station (FFJ) er nu revet ned

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/8 2014, 23:28 (3807 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg var i går forbi Arentsminde station for at få et par billeder.
Hovedbygningen, som er det eneste der er tilbage, lignede vel hvad man kan kalde et håndværkertilbud ;-)
Ved nærmere undersøgelse da jeg kom hjem, fandt jeg ud af at grunden med stationsbygningen er ejet af Jammerbugt kommune, samt at grunden med stationen netop har været i udbud, med den oplysning at grunden leveres til køber med bygningerne nedrevet. Så det vare jo sikkert ikke længe før også denne station er historie.

[image]
Arentsminde station set fra gadeside i retning mod Aalborg/Frederikshavn, 23. april 2014 (thr) Klik på billedet for højere opløsning.

Kom i dag igennem Arentminde og benyttede lejligheden til at tjekke status på stationen. Som det ses på billedet er Arentsminde station nu revet ned. At dømme efter vegetationen er det noget tid siden nedrivningen har fundet sted.

[image]
Tomten efter Arentsminde station, 4. august 2014 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak