Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Olsen Banden på Helgoland - rygende pistol (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/3 2014, 22:53 (3957 dage siden) @ Holger Sørensen

[image]

Ligner Godsbanegården ved Det gule Palæ (ligger bagved og kan ikke ses her) i afgangsenden (nedløbet) mod København H.

Jeg kan ikke få det til at stemme med det. Kunne det være sydenden af Helgoland? Der ligger en vej med lys i venstre side - kunne det være Kalkbrænderihavnsgade. Men opløsningen på billedet er ikke særlig høj. Findes der andre billeder af udkørslen fra Helgoland? Og da film blev optaget var der ikke nok armsignaler ved Godsbanegården.... kun hvis den var tilsluttet 1953 anlægget..

Jeg tror du kan have ret i, at det kan være Helgoland set mod syd (udkørselsenden). Husene til venstre er så formentlig Nordhavnsværftet m.m. Det jeg dog ikke kan huske er, om der var armsignaler i Helgoland på den tid!
Kommer snart til at gå i arkivet og finde filmen og se den, så dete billede også kan falde på plads. De øvrige billeder er der ikke mere tvivl om.

Olsen Banden på sporet er fotograferet i sommeren 1975. 5 år senere den 9. juli 1980 stod jeg det samme sted dog lidt længere nord på, således at kommandoposten er kommet med på mit billede.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Sydenden af Helgoland station set mod syd 9. juli 1980. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak