Kære Rylle
Jeg skal og kan ikke svare for Filip Gram, det kan han kun selv gøre!! Men personligt og som privatperson synes jeg at:
Først, enten går der rygter eller også gør der ikke og hvis man har spørgsmål eller på anden måde er i tvivl, så er det naturligt, at henvende sig til sin nærmeste foresatte som frivillig. Kan han/hun ikke svare, skal han/hun nok indhente et svar. I øvrigt er rygter ikke noget man skal tage sig af, men holde sig til de facts der er og selv bedømme ud fra disse. Og som sagt, er man i tvivl, SPØRG!!
Jeg forstår udmærket godt, at frivillige ved museet (som jeg), hvor de så end arbejder, kan være i tvivl om, hvad nu alt dette med ”oprydning” eller ændringer i opgaver mv. betyder for ”min” person. Det er jo en fuldstændig naturlig menneskelig reaktion, når der synes at ske eller sker ændringer i egne forhold.
Du beder om en redegørelse for en grænse eller en definition og det kan hverken Filip eller nogen andre svare på, for det er i hver enkelt tilfælde en vurdering af den enkelte genstand, der ligger til grund.
MEN, dels er der på museets FaceBook (FB) side samt lige nu, ved at blive udsendt ”Jernbanehistorie, jernbanernes teknologi- og kulturhistorie 2013”, der er den nye afløser for det hidtidige ”Tog i tiden”. Heri er der en stor artikel, ”Bevaringsplan”, der nøje fortæller om tanker, handling og begreber i forbindelse med bevaringsplanen. Men det er IKKE en facitliste, for den findes som tidligere skrevet ikke. Men det er en god ide (super baggrundsviden) at læse denne igennem et par gange og prøve at forstå. Og igen, er man i tvivl, spørg!
Ligesom haveejere og andre må rydde op engang imellem, beboere ser på deres pulterkammer eller kælder, firmaer på deres lagre o.s.v., så gør Danmarks jernbanemuseum nøjagtigt det samme lige nu. De vil gerne vide, hvad der ligger rundt omkring (og ikke mindst tilstanden), i København, Randers, Odense mv. Og hvorfor det ligger der og er det noget, der skal ligge der eller et andet sted eller skal det eventuelt smides ud. Og det er HER, at BEVARINGSPLANEN kommer ind med tre kategorier, når man ser på materiel og materielgenstande; museumsgenstande, der skal registreres i et museumssystem (en database der er benævnt REGIN), brugsgenstande, der f. eks. kan anvendes til veterankørsel (lokomotiver og vogne) eller som effekter på udstillinger mv. og endelig ikke bevaringsværdigt, ting som museet ikke ønsker at bevare. Sidstnævnte skal så indsamles, udskilles og efterfølgende kasseres (sælges til skrot) eller overdrages f.eks. en veteranklub, der kan få glæde af genstanden.
Så, mit råd til dig (og andre) er, læs ”Bevaringsplanen” på den materielmæssige side, som en ganske almindelig oprydning i baghaven eller på pulterkammeret. Du og jeg ved jo godt, hvad der er skrald eller ikke, selvom det måske ligner eller har lignet en jernbanevogn, ikke sandt?
Til dem der ikke modtager det nævnte årsskrift, se på FB eller køb hæftet på/via museet. Det synes jeg må være indgangsvinklen, hvis man har spørgsmål! Og sidstnævnte rettes til museet for en god ordens skyld.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler