Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

dsb-rutebiler, Sjælland

af gamle ole, 18/8 2013, 14:32 (3897 dage siden) @ gamle ole

Hej

Vi har jo haft dette og beslægtede emner oppe i flere tråde her og på Bussnak, bl.a.
tråden om Valby 1967 og flere andre.
Nu har jeg jo fået fat i nogle gamle køreplaner, Den grønne,, og jeg tror jeg muligvis har fundet en slags svar på spcielt 121s køreplan og driftsforhold i øvrigt, også for resten af H-området.
På et tidspunkt indfører man stiv køreplan med 20 m8n. drift på 121, samt div ekstrakørsel og afstikkere til Karlslunde mf.
Tar man udgangspunkt i den stive 20 min. drift forventer man vel 3 afgange i timen, men det man faktisk altid oplevede i Valby, var at man afsendte en hel sværm af busser til forsjellige destinationer og i nogen grad gennemgående busser. Altså skulle køreplanen forstås som afsendelse af flere busser på de relevante tidspunkter.
Senere bliver planen diffenteret til 10 min stiv køreplan plus det løse til ihvertfald Vallensbæk Str, Jesie Str og Køge, og vist også andre/flere.
Og ligeledes omtalt i beslægtede tråde forekom DSB Rutebiler at være mindre "bureaukratiske" end andre grene af genereldirektoratet, og 121 nærmest lidt "småanarkisktisk/Wild Westagtig"
I det hele taget var driften i H-området nok afvigende fra resten af DSB rutebilsdrift i resten af landet. Busser fra 50erne og frem var tyåisk større og bybusagtige med 2 døre/midterdør, og 121 var berømt for mange alternative typer. Den stive kørfeplan brugtes jo også i nogen grad på ruterne fra Hansk Knudsens pl og Valby Langgade, og dette fænomen var vist ikke brugt på den tid i resten af landet.

Hilsen Ole


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak