God formiddag.
Høje sporstoppere herhjemme, har vel haft "den farve høje sporstoppere skal have”. Det vil sige hvor nødvendigt, den forhånden værende farve som materialet de var udført i, havde.
Ser man efter på gamle/ældre billeder samt i diverse udgaver af ”Vejledning (kendskab til) Banernes Bygning og Udstyrelse” har de høje sporstoppere ingen farveangivelser, da de var fremstillede af bukkede skinnestykker og med en tværbjælke af svært tømmer eller svelle, eventuelt med et par monterede puffere.
Senere blev den høje sporstopper (”Høj sporstopper” er jf. vejledningerne den korrekte betegnelse) ændret til at blive fremstillet af boltet/nittet vinkeljern, men i udførelse som de ældste. Men nu ikke med påmonterede puffere. Sidst blev sporstopperne visse steder og hvor der var brug for en effektiv stopper, anvendt nedstøbte profiljern, tværbjælken igen profiljern, men nu med to stødklodser (i stedet for pufferne) af hård gummi.
Som jeg ser det, var de ældste (dem af bøjede skinner) ikke malede før i tiden. Pufferne sikkert dog sorte. Men med indførelsen af vinkeljern, blev de malet med den for hånden værende farve, bare den var grå (som HBDS bemærker i anden tråd). Fra omkring midten af 1950´erne bliver farven jo nok som med bemalingen af specialvognsmateriellet, nemlig DSB nr. 7 Grå (ca. RAL 7038) og det samme for de høje sporstoppere af indstøbte profiljern. Er tværbjælken af træ så samme farver som imprægnerede sveller. Fra ca. 1971 anvendes DSB Gul 1971 (ca. RAL 1007) og frem. Gummi stødklodserne sorte.
De høje sporstoppere bliver dog visse steder ved færger samt ved S-tog ændrede til de såkaldte ”Bremsestoppere”, hvor ”sakse” mellem svellerne blev åbnet efterhånden som sporstopperen blev skubbet frem og derved bremsede toget. Bremsestoppere bliver stadig anvendt bl.a. ved Metroen, hvor man se disse ved endestationerne, f. eks. Vanløse eller i Lufthavnen. Her er det dog hydraulik. ”Bremsestopperne” blev ofte omtalt som ”Rawie- eller Jaeger stoppere” efter firmaerne, der fremstillede dem.
Altså fra efter krigen og frem til ca. 1971 Grå og derefter Gul.
Med venlig hilsen