Bhs og Bhl
Hvorfor de ombyggede Cl og Cll-vogne kom til at hedde Bh er nok uvist, for den med harmonika er ikke 100 % sikker.
Bhs-vognen var en reel ombygning, da der ikke var meget tilbage, andet en stålvognkassens midterste lange del med puffer og træktøj. Endeperronerne var helt ombyggede og det samme med inventaret. Bogierne var nye MD-bogier, formentlig bygget af LHB.
Det ligger lige for at Bhl-vognen blev ombygget efter pengene var "sluppet op", for det var ikke meget mere end ny inderbeklædning, sæder og lysrør i loftet.
Men der er talrige skriftlige efterladenskaber, der viser at maskinafdelingen i ledige stunder overvejede at udskifte træbogierne med nye jernbogier af en eller anden ikke nærmere specificeret konstruktion. Men også at det aldrig kom til at ske. Jeg kan sagtens forestille mig at tankerne om at modernisere Cl-vognene hele tiden strandede på moderniseringsprogrammer for sidegangsvognene, som i 1960'erne blev gennemgribende ombygget (for de flestes vedkommende). Det var vel også derfor at B-vogne indtil K74 optrådte i flere og flere lokale tog, da det egentlige lokaltogsmateriel var ved at være umoderne.
I stedet begyndte man på den nye kystbanevogn, Bkl, som jo kom til at præge billedet i mange år frem. Inden de blev leveret, blev vognene dog til litra Bn, men sådan er der jo så meget.