Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vognløb - Intercity - epoke IV (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/8 2012, 08:52 (4462 dage siden) @ Skilteskoven

Det røde InterCity-koncept eksisterede fra 1974 til 1991. Nogle skilte var mere sjældne end andre. De udvendige skilte var indvendigt på vognenes endeperronner dubleret med papskilte, der i teorien havde samme tekst som de udvendige skilte.

Husket efter hukommelsen (jeg er ikke i nærheden af mit arkiv): På et tidspunkt kørte tog 126 eller 128 Frederikshavn-Flensburg, dette blev på et tidspunkt ændret til Frederikshavn-Sønderborg. Eller også var det omvendt. Georg har vist et af skiltene - Sønderborgskiltet må (også) være sjældent.

Søndag aften havde et af de sidste InterCitytog fra København 183, 187 eller 191 en enkelt B-vogn, der kørte København-Esbjerg-Struer. Dét skilt må være rimeligt sjældent.

På et tidspunkt i løbet af midt-firserne skiftede DSB fra at stave Aalborg "Ålborg" til "Aalborg". Jeg husker ikke, om dette slog igennem på skiltene.

Den oprindelige grundoprangering hed A 11, Bk 12, B 13 osv. (se Georgs oprangeringsplaner). Først på et senere tidspunkt blev det ændret til A 11, B 12, Bk 13, B 14 osv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1855ContecRail
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak