De første 10-15 år kørte de fast på linie B og var en velkendt del af S-togsmaterielparken.
Jeg er sikker på at rigtigt mange københavnere tydeligt husker dem og har kørt med dem.
Men jeg erkender også at det var en mindre serie, og at sådanne ofte må vige for vigtigere bevarelser.
Joo, Frichs MY'erne var jo også sådan ca 10-15 år i drift, og Mk-Fk ca 20 år. Alligevel var de sideskud der aldrig rigtigt blev til mere end nogen få prototyper. Hvor interessante de end måtte være, for at et museumstog kan løbe rundt skal man have fat i mere end bare jernbanenørderne. Enhver Køvenhavner kan huske 2G S togene, mens mange almindelige pendlere ikke vil kune se forskel på et to sammenkoblede MR tog (dengang de var røde) og et MC-FC tog, og muligvis vil de aldrig have kørt i et.
MX132 er jo også sådan et sideskud, men nu er den jo bevaret og så bør den naturligvis også blive. Men efter min opfattelse er der ingen relevans i at gøre den køreklar.
Det ville bare have været rart om noget af det var blevet bevaret. Men det samme kan man jo sige om sidste generation af 1 g togene, der jo var væsentligt anderledes end de bevarede, eller om de af dig nævnte MK-FK og MY 1201-02.
Det vigtigste er naturligvis at hovedtyperne bevares.
Det er jo tankevækkende at ved DJK's generalforsamling var der 34 der stemte mod en afhændele af DJK's 2G S tog. Hvis alle de 34 ville bruge nogen weekender i løbet af et år på at gøre det S tog i stand, skulle det såmænd nok komme ud at køre. Det er nemmere at dømme/drømme "bevar" end rent faktisk at bevare det. Selv om DJK's S tog står nogenlunde sikret mod hærværk, skal kondensvand og vejr og vind nok få bugt med det tog med tiden.