Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Stationerne på TKVJ (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/8 2011, 20:02 (4630 dage siden)

I torsdags var jeg på tur på Danmarks længste privatbane, Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, der eksisterede i perioden 1917 - 1968.
Udover længderekorden (97,4 km) udmærker TKVJ sig også ved, at alle stationsbygninger fortsat eksisterer og de var målet for min tur. Udover stationerne var der naturligvis et utal af trinbrætter men det må blive en anden gang.

[image]
Sidebanen fra Gesten til Vejen blev nedlagt allerede i 1951 og havde kun en enkelt mellemstation i Gamst.

[image]
Dybvadbro station var holdt i original stil og i pakhuset var der en fin lille plancheudstilling om banen og om Harteværket.

[image]
Ferup station lå ret utilgængeligt og der stod et grantræ i vejen.

[image]
Korsvang station lignede sig selv bortset fra overbygningen på den åbne gård.

[image]
Her er pakhuset på Korsvang station og det ser velholdt ud - men det er det slet ikke, for det er helt nyt! Ejerens søn fortalte mig, at det oprindelige pakhus var råddent, så det blev revet ned og et nyt identisk pakhus blev opført i stedet; kun vinduer og stationsskilt blev genanvendt. Respekt!

[image]
Jordrup station havde fået nye vinduer, gråt murpuds og sorte tegl - jeg synes bedre om originaludgaven.

[image]
Veerst station var delvist pudset men ellers holdt fint originalt.

[image]
Gesten station var forgreningsstation (til Vejen) til 1951 og har ikke gennemgået de helt store forandringer.

[image]
Bække station havde fået nye kiksede vinduer og var i øvrigt til salg.

[image]
Fitting station ledte jeg efter i 20 minutter og måtte spørge en lokalkendt. Det halvvalmede tag var blevet til et heltag, der fuldstændigt havde ændret bygningens udseende. Ejeren fralagde sig ethvert ansvar; ombygningen havde allerede fundet sted, da hun købte huset for ca. 20 år side.

[image]
Vorbasse station havde også fået nye kiksede vinduer men retiradebygningen var ombygget til værksted.

[image]
Hejnsvig station havde permanent loppemarked og en meget rød retiradebygning.

[image]
Sønder Omme station var overtaget af Danske Pensionister. Den lå lige ud til rutebilstationen men så alligevel pæn ud.

[image]
Stakroge station lå ret ufotogent så det blev kun til dette billede ind over hækken.

[image]
Sandet station havde også, som Fitting, fået heltag, og heller ikke her pyntede det på bygningen.

[image]
Sønder Felding så ud til at være blevet til daginstitution og den nye nabobygning var forsøgt bygget i samme stil.

[image]
Efter 7 timer nåedes endelig DSB/BDK/ARRIVA stationen i Troldhede på strækningen Herning-Skjern. Der var ingen spor efter TKVJ og jeg tror, det kun er et spørgsmål om tid, før stationsbygningen bliver revet ned. Der ankom en Arriva Lint mens jeg var på stationen; 0 passagerer stod af, 0 passagerer stod på.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak