Leyland demonstrator ØSJS (2 fotos, 2 scanninger) (Generelt)
Kære Sebastian,
Jeg går ud fra, du mener den BREL Railbus, der blev prøvekørt på Østbanen i 1984:
BREL skinnebus i rundremisen i Hårlev, 14.10.1984 (nm).
Ingeniørfirmaet Sophus Berendsen A/S formidlede, at Østbanen i 1984 kunne prøvekøre en engelsk, letbygget, 2-akslet skinnebus:
BREL annonce fra "MT 50", august 1984 (arkiv nm).
Klik på annoncen for højere opløsning.
Vognen ankom på blokvogn via Esbjerg (DFDS):
Aflæsning af BREL skinnebus i Hårlev 11.04.1984 (arkiv nm).
Herefter kørte den - på dispensation fra Tilsynet med Privatbanerne - relativt få plantog på Fakse-linien samt nogle særtog, i alt 2.147 km under opholdet ved Østbanen. At det ikke blev til mere, skyldtes især, at Tilsynet forlangte vognen forsynet med sandingsudstyr, hvilket leverandøren ikke ønskede at imødekomme.
En planlagt afprøvning på Nærumbanen blev derfor ikke gennemført.
Fra Østbanen kom vognen til Sverige, hvor den blev forsynet med "Norrlandsplog" og testet i perioden februar - maj 1985. Efter Sverige kom vognen - mig bekendt - via England til Canada og tilbage til England igen. Muligvis er det denne vogn, der er bevaret i en engelsk materielsamling; det er værd at eftergoogle .....
Principskitse af BREL Railbus (arkiv nm).
Klik på skitsen for større udgave.
Vognens hoveddata kan findes *her*.
BREL skinnebussen og dens ophold på Østbanen er omtalt i MM3 "Skinnebusser", bane bøger 1989 (ISBN 87 88632 23-7).
Som bekendt satsede Østbanen på Y-toget som banens "enhedstype".
Bedste hilsener
Niels