Hej alle Vordingborg blindspordebattører!
Jamen, så bringer I da "en gammel baneveteran født før (2.)Verdenskrig på banen". Jeg kan bekræfte datoen for MY 1152 - uheldet, og det var tog nr. 3151 København G - Rødby Færge, der kørte "for langt" i Vordingborg søndag den 13. juli 1969.
Og hvorfor kender jeg "historien" så nøje? Jo, jeg blev den 1. maj 1969 otktl i Næstved og dermed stationens "souschef". Jeg havde endnu ikke fået flyttet min "husstand" fra Fredericia til Næstved den sommer, så jeg "rejste hjem på fridage". Søndag den 13. juli 1969 vendte jeg tilbage efter fridag og ankom til Næstved i Iltog 885 (et af de to gennemgående togpar Korsør-Slagelse-Næstved-Vordingborg-Nykøbing Falster), som havde ophold i Næstved kl. 23.23 - 23.25. Vi var noget forsinkede, men det skete af og til en søndag aften på de tider, så jeg hæftede mig ikke specielt ved det. Jeg gik dog - jeg var nemlig "fungerende stationsforstander under dennes ferie" - lige over i kommandoposten på perron 3 for at høre, om der var "noget særligt". Næh, sagde stationsbestyreren, trafikassistent Erik B Maglehøj (den senere trafikchef, S-togschef og DSB S-togs første administrerende direktør, der desværre døde alt for tidligt) med den ro, der altid prægede ham. "Jo, forresten, tog 3151 kørte i eftermiddags næsten ud i vandet syd for Vordingborg, og alle fjernstyringskabler er revet over, så vi har sammen med FC Nykøbing skaffet mandskab til at bemande alle understationer." "Er der noget, jeg kan hjælpe med?", spurgte jeg (vel vidende, at det var gået fint hele dagen uden min "hjælp"). "Næh", sagde Erik Maglehøj med et stort smil, "De må hellere komme hjem og sove, for De skal tidligt op".
Hele hændelsesforløbet er naturligvis efterfølgende undersøgt af datidens "tilsyn" gennem "afhøringer" af implicerede og tilsluttende tekniske undersøgelser af spor- og sikringsanlæg, en såkaldt "Fællesundersøgelse" under ledelse af tilsynsområdet, og der ligger sikkert et sted i DSBs arkiver en færdig uheldsrapport. Nu om dage, hvor der er kommet stor åbenhed omkring toguheld m. v., som behandles af Haverigruppen, er uheldsrapporter offentliggjort på nettet - uden navne naturligvis.
Jeg erindrer, at en af konklusionerne på baggrund af dette uheld (som var det sidste i en række tilsvarende uheld, jf. jeres beskrivelser), var, at hastighedsviseren på indkørselssignelet fra nord til Vordingborg blev omkoblet til "Kør med begrænset hastighed", når der ikke var stillet udkørselssignal for planmæssigt gennemkørende tog i Vordingborg mod Masnedø, selv om sikkerhedsafstanden var tilstrækkelig til "Høj hastighed" netop på grund af afløbssporet og dets længde bagved "togvejens endepunkt", hvis et tog utilsigtet skulle køre for langt. Ændringen har givet været medvirkende årsag til, at uheldene er ophørt - og nu er der jo så tillige ATC-systemet.
Jeg håber ikke, at denne lille "beretning fra en svunden tid" blev alt for "facebookagtig".
Bedste hilsener
Ove Nygaard
Næstved 1. maj 1969 - 30. juni 1971