Med MX-persontog på Svendborgbanen, 1985, del 1 (Generelt)
Som lovet tidligere, bringer jeg hermed de første fotos jeg tog af MX-persontog på Svendborgbanen den 23. juli 1985. De lokomotivtrukne persontog var lige forsvundet fra Svendborgbanen og grunden til at de lige pludselig kørte igen, var at der var en stor spejderlejr nede i Haderslev. Pga. manglende omløbsmuligheder der, blev der sendt MR-tog til at køre disse spejdertog. Resultatet var så at der var nogen huller på Fredericia-Odense-Svendborg der skulle fyldes ud med nogen andre tog, og det blev så MX´erne der primært kom til at køre disse erstatningstog. Og dengang havde DSB stadigvæk en vis beholdning af stålvogne. Jeg boede dengang på Park Kollegiet lige ved siden af banegården (det var det der var mulighed for at få, da jeg flyttede til Odense for at læse), så det var ved et rent tilfælde jeg lige pludselig så et lokomotivtrukkent sidebanepersontog. Og så fik jeg ellers travlt. Så var det frem med cyklen og så ellers ud på strækningen. Dengang var der stadig nogen af de gamle miljøer i behold på Svendborgbanen. Siden har udviklingen også været her og i dag er banen knap nok til at kende igen. Det er så udviklingens pris.
23/7.85. MX 1032 + Bv + BDg holder klar til afgang i Odense med toget til Svendborg kl. 12.21.
23/7.85. Så var det hurtigt op på cyklen og ud til Rugårdsvejbroen. Her ses toget komme buldrende. OMB og NFJ gik til venstre.
23/7.85. Odense Station spor 3 kl. 12.55. MX 1045 + Bv + Bv er lige ankommet med tog fra Fredericia og skal køre til Svendborg kl. 13.21 efter omløb.
23/7.85. Så er jeg cyklet ud til Odense Sygehus. Her kommer MX 1045 med toget. Godsbanen til Fruens Bøge har gået til højre.
23/7.85. Og toget ved perron kl. 13.25. Der var alligevel nogen passagerer.
23/7.85. Så er vi i Fruens Bøge. MX 1026 + BDg + Bv har lige fået afgang til Odense kl. 13.45.
23/7.85. Nu er det ude ved Lindved kl 14.35. MX 1044 + Bv + BDg på vej ned til Svendborg.
23/7.85. Så er jeg nået ned til Årslev. Her kommer MX 1045 + Bv + Bv tilbage fra Svendborg igen. Toget er lige ved at køre ind på stationen. kl. 15.31.
23/7.85. Så har togføreren givet afgang og det er sekunder fra at toget fortsætter mod Odense.
23/7.85 Ringe Station kl. 16.24. MX 1044 + BDg + Bv udveksler passagerer i spor 2. Bemærk det gamle perrontag fra SFJ-tiden, det forsvandt kort efter. Der blev i øvrigt krydset med MR 4058 + MRD 4258 til Svendborg, men det fik jeg ikke taget et foto af.
23/7.85. Så er der afgang.
23/7.85. Og toget buldrer videre til Odense.
23/7.85. Så er jeg tilbage i Odense igen. MX 1032 + Bv + BDg holder her klar til afgang til Fredericia kl 20.12 i spor 6.
23/7.85. Fik lov til at kigge ind i maskinen også.
23/7.85. De var kram de GM-motorer.
Alle fotos: Claus Hansen
Mvh
Claus