Venstre tilslutter sig aftalen bag Togfonden DK (Trafikpolitik)
"Pressemeddelelse
1. april 2018
Venstre tilslutter sig aftalen bag Togfonden DK. Nyt politisk forlig: Kattegatforbindelsen med både vej og jernbane gennemføres hurtigst muligt.
Venstre har nu til aften tilsluttet sig aftalen bag Togfonden DK mod at der foretages visse ændringer i den oprindelige aftale. Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har valgt fortsat at stå udenfor aftalen om Togfonden DK. Alle partier undtagen Enhedslisten står bag ny aftale om Kattegatforbindelsen, der får både en vejdel og en jernbanedel. Dansk Folkepartis transportordfører træder tilbage.
Transport-, bolig- og bygningsminister Ole Birk Olesen udtaler:
"Jeg er glad for at vi kunne lande denne aftale. Der er ikke langt til næste folketingsvalg og ingen aner, hvad der kan blive flertal for på den anden side af et valg. Vi får nu en 4-sporet motorvej mellem Horsens/Aarhus og Holbæk via Samsø og det har for os været vigtigere end at undgå en ren jernbaneforbindelse, hvis rød blok skulle få flertal efter næste valg".
Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen udtaler:
"Helt glad er jeg ikke. Det var godt nok Venstre der opfandt Timemodellen; men vi har følt os misforstået på dette område - i hvert fald, når det drejer sig om den oprindelige timemodel. Vi har nu tilsluttet os forliget bag Togfonden DK med den klare klausul, at vi kun står bag Timemodellen for så vidt angår 1 time København-Aarhus via Samsø og 1 time Aarhus-Aalborg. Vi ønsker ikke at stå bag 1 time i de øvrige relationer (København-Odense og 1 time Odense-Esbjerg/Aarhus). Det budskab bliver nok svært at sælge - men ikke sværere end at skulle forklare, at vi fandt på den oprindelige timemodel, som vi stod bag et stykke tid og som vi senere undsagde uden påviselig grund. For os har det været vigtigt at få nogle flere kilometer motorvej. Veje virker."
Dansk Folkepartis transportpolitiske ordfører Kim Christiansen udtaler:
"Jeg har længe ønsket at trække mig tilbage og har derfor sagt ja tak til at overtage Morten Messerschmidts plads i Europaparlamentet. Pladsen forventes ledig i løbet af kort tid. Jeg har fra starten af haft svært ved at skulle acceptere, at Dansk Folkeparti sagde "ja" til jernbaneforbindelsen over Vejle Fjord for at få en letbane til Billund. Jeg forstod dels ikke, hvorfor den oprindeligt ønskede letbane til Billund skulle ændres fra en letbane til en jernbane dels fandt jeg simpelthen aldrig ud af, hvad timemodellen gik ud på. Der kan da vel ikke være den store forskel på at køre fra Odense til Aarhus på enten 58 minutter eller 1 time og 9 minutter. Eller hvad? Ny transportordfører for Dansk Folkeparti bliver Marie Krarup, der heller ikke forstår Timemodellen, men som i nærmeste fremtid får brug for et nyt ordførerskab."
-----
I forbindelse med forligene om ændring i forliget om Togfonden DK og forliget om en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Samsø, er det besluttet at bygge en jernbaneshunt vest om Hjørring, en jernbaneshunt vest om Aarhus, en jernbaneshunt vest om Lemvig og en jernbaneshunt vest om Langå. Endelig er det besluttet at genåbne jernbanestrækningerne Viborg-Aalestrup og Nærum-Vedbæk."