Lokomotivfabrikker
I slutningen af 1890erne grundlagde svenskeren Ludvig Rössel virksomheden Ludvig Rössels Mekaniska Verkstad AB, der fabrikerede jernbanevogne og sporvogne. I begyndelsen lå fabrikken i Malmø, men blev allerede i 1898 flyttet til Arlöv i Skåne. Foruden jernbanemateriel eksperimenterede Ludvig Rössel også med konstruktion af biler, og i 1902 udstilledes en af fabrikkens automobiler på en større udstilling i København. Hvorvidt disse eksperimenter var medvirkende til fabrikkens konkurs samme år vides ikke, men det lykkedes dog at reetablere virksomheden under navnet Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik. I de følgende år specialiserede virksomheden sig indenfor produktion af jernbanemateriel. Navnlig godsvogne og personvogne. En lille serie dampvogne byggedes i årene omkring 1910 til en række svenske privatbaner. Ligeledes fandt en enkelt dampvogn også vej til Danmark, idet Langelandsbanen i 1911 anskaffede LB M 1, der dog aldrig blev nogen succes, og derfor måtte hensættes allerede i 1914. En del af dampvognenes vitale dele var konstrueret og fremstillet af det franske firma Purrey i Bordeaux.
Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder
Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)
Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder
Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1 | 1907 | DJ 1 | |
2 | 1907 | SOEJ 1 | |
3 | 1908 | KjBJ 1 | |
4 | 1908 | KjBJ 2 | |
5 | 1909 | LJ 4 | |
6 | 1909 | MHJ 1 | |
7 | 1910 | MÅJ 10 | |
8 | 1911 | LB M 1 | |
9 | 1912 | VVJ ångvagn |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
DSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport