Lokomotivfabrikker
Thunes mekaniske verksted blev grundlagt af smeden Anders Paulsen Thune i Drammen i 1815. Efter sønnen Halvor Thunes overtagelse af virksomheden, flyttede den i 1851 til Kristiania, hvor en produktion af især landbrugsmaskiner blev igangsat.
I 1901 flyttede Thunes mekaniske verksted til en ejendom tæt på Skøyen station i udkanten af Oslo og her påbegyndtes produktionen af damplokomotiver til især Norges Statsbaner.
I 1920 etablerede Thunes mekaniske verksted et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Hamar Jernstøberi om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
Efter anden verdenskrig fortsatte Thunes mekaniske verksted igen på egen hånd produktionen af lokomotiver frem til 1973.
I 1901 flyttede Thunes mekaniske verksted til en ejendom tæt på Skøyen station i udkanten af Oslo og her påbegyndtes produktionen af damplokomotiver til især Norges Statsbaner.
I 1920 etablerede Thunes mekaniske verksted et samarbejde med den anden store norske lokomotivproducent Hamar Jernstøberi om fælles produktion af lokomotiver. Under navnet Norsk Maskin Industri produceredes i de efterfølgende 20 år en lang række damp- og ellokomotiver.
Efter anden verdenskrig fortsatte Thunes mekaniske verksted igen på egen hånd produktionen af lokomotiver frem til 1973.
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.
Læs mere