DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
45 liggepladser. 2 toiletter. Vaskerum. Tjenesterum.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
37 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
Antal:
13 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bgc 000 | Scandia | 1957 | Ombygget 1969 af Cvk Ar fra Cc 169. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 000. | |
Bgc 001 | Scandia | 1955 | Ombygget 1969 af Cvk Ar fra Cc 157. Elvarme 1979. Designmalet 1979. Ombygget 1983 til Bgx 001. | |
Bgc 002 | Scandia | 1956 | Ombygget 1969 af Cvk Ar fra Cc 195. Elvarme 1979. Designmalet 1979. Ombygget 1983 til Bgx 002. | |
Bgc 003 | Scandia | 1959 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 189. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 003. | |
Bgc 004 | Scandia | 1963 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 058. Elvarme 1979. Designmalet 1979. Ombygget 1983 til Bgx 004. | |
Bgc 005 | Scandia | 1963 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 060. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 005. | |
Bgc 006 | Scandia | 1959 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 096. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 006. | |
Bgc 007 | Scandia | 1960 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 078. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Udrangeret 1982 efter uheld i Herning 25/8-82. Bjerringbro 1984. | |
Bgc 008 | Scandia | 1963 | Ombygget 1970 af Cvk Ar fra Cc 053. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Udrangeret 1985. Solgt 1985 til DJK (D-mask.). I drift 1985-90. | |
Bgc 009 | Scandia | 1963 | Ombygget 1971 af Cvk Ar fra Cc 061. Elvarme 1979. Designmalet 1979. Udrangeret 1983. Ombygget 1984 til Tjenestevogn 80 86 982 0 015. | |
Bgc 010 | Scandia | 1958 | Ombygget 1971 af Cvk Ar fra Cc 180. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 010. | |
Bgc 011 | Scandia | 1963 | Ombygget 1971 af Cvk Ar fra Cc 062. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 011. | |
Bgc 012 | Scandia | 1963 | Ombygget 1971 af Cvk Ar fra Cc 065. Elvarme 1979. Designmalet 1980. Ombygget 1983 til Bgx 012. |
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.
Læs mereIngeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil