DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra FB

DSB litra FB
(Retur til oversigt)
Bivogn til motorvogn litra MC. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".

Længde:
10,26 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
10 tons
Akselafstand:
5,4 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
2 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB FB 4721FB 4721Scandia1927Oml. 1941 fra FB 12021. Udrangeret 1958.
DSB FB 4722FB 4722Scandia1927Oml. 1941 fra FB 12022. Udrangeret 1956.
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly. Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak