DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Bivogn til motorvogn litra MC. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".
Længde:
10,26 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
10 tons
Akselafstand:
5,4 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
FB 4721 | Scandia | 1927 | Oml. 1941 fra FB 12021. Udrangeret 1958. | |
FB 4722 | Scandia | 1927 | Oml. 1941 fra FB 12022. Udrangeret 1956. |
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
Læs mereJernbanebøger
Tog, skib og fly. Pris 320 kr.
Læs mere