DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CMM

DSB litra CMM (II)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg. 2 toiletter. 2407-08: Tara 36,5 tons.

Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
37,3 tons
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
71
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CMM 2403CMM 2403Scandia1918Oml. 1941 fra CMM 10969. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 1954.
DSB CMM 2404CMM 2404Scandia1918Oml. 1941 fra CMM 10970. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1963.
DSB CMM 2405CMM 2405Scandia1918Oml. 1941 fra CMM 10971. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957.
DSB CMM 2406CMM 2406Scandia1918Oml. 1941 fra CMM 10972. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1942. Brandskadet 3/2-45 i Hasselager. Udrangeret 1958.
DSB CMM 2407CMM 2407Scandia1909Oml. 1941 fra CMM 10283. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1942. Pladebeklædt. Ombygget 1945 af Cvk Ar til CP 2876.
DSB CMM 2408CMM 2408Scandia1909Oml. 1941 fra CMM 10285. A+B styreledninger. Trykluftbremse fra 1942. Pladebeklædt. Udrangeret 1956.
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak