DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg. 2 toiletter. Styreledning. Tagrytter før ombygning.
Længde:
18,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
37,8 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
39
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
ASM 191 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 261. A+B styreledning 1941-53. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Udrangeret 29/1-69. Fasterholt 1971. Ophugget 1971 af Poul "Jeppe" Nielsen, Randers remise. | |
ASM 192 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 262. A+B styreledning 1941-53. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Udrangeret 29/1-69. Fasterholt/Randers 1971. Solgt 1971 til oph. | |
ASM 193 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 263. A+B styreledning 1941-54. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/3-45 ved sabotage i Silkeborg. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1953 med hvælvet tag. Omlitreret 1965 til CMZ 2281. | |
ASM 194 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra BNM 264. A+B styreledning 1941-54. Trykluftbremse fra 1942. Toiletrum moderniseret 1948. Ombygget 1952 med hvælvet tag og tara 35,1 tons. Udrangeret 2/10-68 |
Jernbanen.dk forum
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
DSBs kontrakt om erstatningsbusser
Hovedstadens Letbane i Brøndby og Glostrup - 16. maj 2024
IR4 togsæt - diesel lugt ved/efter nedbremsning/ved stilstand på perronen
Kongerejsen 1908
I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.
Læs mereJernbanebøger
Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.
Læs mere