DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
11 meter postvogn. Vacuumbremse. Skruebremse i bremsekupe. Postrum ombygget 1934. Elektriske lamper. Dynamo. Dampvarme. Kakkelovn i postrum. Toilet. Alle vogne havde trykluftbremse i 1939.
Længde:
13,37 m.
Bogietapafstand:
7,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
25,5 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DK 1984 | Scandia | 1922 | Fra 1923 trykluftbremse, svensk-dansk varmekoblingshane, svenske vacuumkoblinger og svenske slutsignalholdere. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5301. | |
DK 1985 | Scandia | 1922 | Fra 1923 trykluftbremse, svensk-dansk varmekoblingshane, svenske vacuumkoblinger og svenske slutsignalholdere. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5302. | |
DK 1986 | Scandia | 1922 | Trykluftbremse fra 1934. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5303. | |
DK 1987 | Scandia | 1922 | Trykluftbremse fra 1934. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5304. | |
DK 1988 | Scandia | 1922 | Trykluftledning fra 1935. Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Omlitreret 1941 til DH 5305. | |
DK 1989 | Scandia | 1915 | Trykluftledning fra 1935. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5306. | |
DK 1990 | Scandia | 1915 | Trykluftledning fra 1935. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5307. | |
DK 1991 | Scandia | 1915 | Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5308. | |
DK 1992 | Scandia | 1915 | Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5309. | |
DK 1993 | Scandia | 1915 | Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Beskadiget ved brand 28/3-40 i tog 306 ved Esbjerg. Omlitreret 1941 til DH 5310. | |
DK 1994 | Scandia | 1915 | Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5311. | |
DK 1995 | Scandia | 1915 | Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5312. | |
DK 1996 | Scandia | 1915 | Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1938. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5313. | |
DK 1997 | Scandia | 1915 | Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1937. Omlitreret 1941 til DH 5314. | |
DK 1998 | Scandia | 1915 | Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5315. | |
DK 1999 | Scandia | 1915 | Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Beskadiget ved brand 11/2-40 i Tog 949 Padborg-Fredericia. Omlitreret 1941 til DH 5316. | |
DK 2000 | Scandia | 1915 | Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5317. |
Jernbanebøger
Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.
Læs mereReise til Kiøbenhavn 1856
I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.
Læs mere