DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
7,5 meter postvogn til Gedserruten. Postrum og jernbanegodsrum. Bogier bygget af Breslau. Vacuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 30 timer. 2 toiletter. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).
Længde:
18 m.
Bogietapafstand:
11 m.
Last:
9 tons
Taravægt:
33 tons
Bogieakselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DG 1411 | Scandia | 1903 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5291. | |
DG 1412 | Scandia | 1903 | Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5292. |
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
Læs mere